Høgåsen i Sør-Odal (07.06.2020)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Ellingskjølen (480m) 07.06.2020
Høgåsen i Sør-Odal (432m) 07.06.2020
Raudåsen (509m) 07.06.2020
Åshild blei med fatter'n på sær tindetur i Odalen, så over det alpine vakuum Neslandet bar det. Det var planen å fortsette der jeg slapp onsdagen i forvegen, og så støte så langt mot nord som tid og motivasjon ga rom for. Etter å ha fulgt en traktorveg etter parkering ved Kroken-gardene så langt den gikk, kom vi opp på Krokmyra og skjønte hvor vi var. Markerte stier var der de skulle være, og etter noe fritt lende med flott skogbilde var vi på Høgåsen.
Så orientering for å komme så enkelt som mulig over på skogsbilvegen i nord. Fra denne lett opp på Ellingskjølen, med turbok. Herfra var det til og med i duskregn mektig utsikt over Storsjøen og tinderekka i Odal - Solørmassivet øst.
Nå var det spennende hva motivasjonen rakk til, da det nesten var luevær, dato til tross, og vi var litt nedkjølt av regnet. Men vi tok av opp mot Raudåsen - få meter før den egentlige stien. Så slepet vi hadde valgt, fordi vi ikke gadd å sjekke velteplassen noen titalls meter lenger fram, løste seg fort opp, og vi krafsa på videre. Her var det også flott urskog over store områder, så det var både løpbart og opplevelsestilretttelagt fra naturens side. Vi var overraska over at det var skilting og bokkasse på toppen - dog uten bok.

Det var skilta mot ei eller anna myr i sør, men noen sti var ikke å se i den retningen. Men det gikk sti ned til et utsiktspunkt, som vi tok. Herfra sklei vi mest rundt de største hindringene i retning sørvest, før vi kom ut på et stort hogd område. Via slep og litt fri manøvrering kom vi ned på vegen på et sted vi hadde passert før vi tok av. Frisk løping ned til bil, diskusjon om hva folk med hytte langs vegen egentlig dreiv med, totalt 2 t 45 min. Mye skogshøns i terrenget, og flyvedyktige storfuglkyllinger.