Vestlandsdronninga - verdig jubileumstopp! (30.05.2020)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Lodalskåpa (2,082m) 30.05.2020

Det ble tidenes pinsehelg i det granske land, med 25 varmegrader også i Stryn, der vi skulle slite oss opp på ski denne varme langhelga.

Inviterte Dolomittica på tur og hun dro jammen med 4 venninner til, så da ble det samling til basecamp på et koselig hus rett ved eventyrlige Strynsvatnet.

Basecamp Aarneset ved Strynsvatnet

Vi hadde meldt oss på topptur hos Uteguiden og det viste seg nyttig med rasfare av grad 3 (betydelig). Bakdelen med fellestur var et helt skrekkelig oppmøtetidspunkt 0530, så med tre kvarters kjøring dit ble det lite champis kvelden i forveien.

Møtte guidene og de øvrige deltakerne ved avkjøringen til Bødalen og måtte parkere noen km før Bødalsetra pga ras over veien. Så på med alt av utstyr som inkluderte stegjern, fete ski og isøkser som måtte traskes opp til der snøen endelig lå et stykke før setra.

Derfra gikk det ganske flatt og greit et stykke til setra og gjennom "skogen" øst for elva. Måtte vel av med skiene et sted eller to for å krysse et par bekker. Vi gikk fint opp på venstresiden av fossen med skiene på.

Rett ovenfor fossen åpnet landskapet seg fint. Vi sikta oss inn på ryggen mot Kåpevatnet pga rasfasen. Lett og fint å gå der og tok en fin pause før den beryktede brattbakken opp breen.

Rett før pausen med Lodalskåpa i bakgrunnen.

Brattbakken ble forsert med pesing i trygg korona- og rasavstand mellom hver person - inntil vi kunne nyte livet igjen vel oppe på Bohrsbreen som jo er en del av Jostedalsbreen.

Starten på brattbakken
Ah, oppe på breen

Vel over breen var det en bratt kneik til før vi sto rett før Veslekåpa og nøt utsikten. Fra Velslekåpa ble det bestemt at stegjern og isøks var mer egnet utstyr.

Lodalskåpa fra skaret mellom kåpene.

Siste biten opp var det bratt og vi ville nok ansett rasfaren som høy der i renna uten guidene våre. En av de tråkka ruta først, så var det bare å følge etter i trygge spor med stegjern og isøks. Var bra med snø opp her i år.

Vel oppe formidablo utsikt over alt som er verdt å se :-)

Topp 400!!! :-)

Etter en god pause, så ned samme vei. Nesten nede fra topprenna møtte jeg som hør og bør selveste kommunetopp-kongen Otto småjoggende i skisko oppover. Han hadde manglet en 2000-meter i samlingen - Brenibba og slang oppom Lodalskåpa i samme slengen.

Ned gikk det flere smuler mer behagelig på telemarkski ned gitt, men slitne bein gjorde at 1500 nedoverbakkemeter også tok sin tid - på dels nydelig nedoverføre og dels litt soft-snø.

Nede etter 15 timer på tur og da var det å nyte balder og champis hele dagen etterpå. Ingen maste om ny tur...

Gratis med 400!

Written by Sea2Summit 10.06.2020 22:25

Fin jubileumstopp, skjønner jeg må gasse på for å bli før deg nå �

Sv: Gratis med 400!

Written by bigmob 23.06.2020 07:23

Du kan ikke bare kjøre Porsche veit du - må gåast og ;-) Blir Norgesferie i år - på nyhytta i Valders. Men kke planlagt tur nordover enda der de fleste gjenstår - så spørs om jeg tar særlig innpå gitt. Men når vi kommer til august og september så blir det nok Trøndelag og nordover en tur eller to om ikke coronaen gjør tilbakeslag.

• +

Sv: Sv: Gratis med 400!

Written by Sea2Summit 23.06.2020 22:55

Kommunetopp nr 400...

Written by otto 02.06.2020 20:25

Gratulerer Morten. Likte spesielt siste bilde av en lykkelig gjeng. Fantastisk dag i flotte omgivelser. Spent på hvilken kommunetopp du velger til slutt...

Sv: Kommunetopp nr 400...

Written by bigmob 02.06.2020 21:25

Fint å komme avgårde på topptur igjen og uvanlig mange på tur. Som oftest surrer en rundt aleine så hyggelig med godt selskap. De resterende blir nok litt tilfeldig valgt, så får jeg se hvem som står igjen til slutt. Heldigvis noen fine topper igjen �