Veslfjelltinden fra Leirdalen og opp over Hurrbrean (30.05.2020)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Geitsætre (1,098m)
Endpoint Geitsætre i Leirdalen (1,080m)
Ascents Veslfjelltinden (2,157m) 30.05.2020

Det har ikke blitt så mange skitoppturer denne våren, mye på grunn av Korona-viruset. Sommeren har kommet for fullt hjemme og det var meldt skyfritt over hele Sør-Norge og 25 grader varmt i lavlandet. "Vi rekker vel en skitopptur til" spurte jeg kompisen min. "Det er fortsatt masse snø i fjellet, rekordmye for denne tiden på året" Han var ikke vond å be og vi pakket skiutstyret og kom oss opp på hytta i Heidal fredag kveld. Opp ganske tidlig på lørdag morgen og kjørte opp til Leirdalen. Vi var langt fra de eneste som var i samme ærend for å si det sånn. Fullt av biler på parkeringsplassen ved Geitsætre, og telt på nesten hver eneste jevne plass oppover i dalen!

Helt utrolig vær og det ble skitur shorts og t-skjorte. Det varme været bidro til litt sugende snøføre med tunge og våte feller, men det var helt nydelig å gå oppover Hurrbrean. Med faregrad 3 på snøskredvarselet, valgte vi en rute i mindre bratt terreng. Vi gikk derfor opp på bandet mellom Hurrbreatinden og Veslfjelltinden, og opp og tilbake på Veslfjelltinden. Den har en fortopp på 2149, som kan se ut som selve toppunktet, men toppen ligger nærmere 300 meter videre innover.

Vel fremme på toppen nøt vi den bøllete utsikten i alle retninger, før vi gikk tilbake til fortoppen og tok av fellene og satte utstyret i kjørestilling. Turen ned igjen var slushete men nedover på Hurrbrean kunne vi sette noen herlige svinger, og bare surfe nedover på skjær i strøken urørt våt snø.