Trollstolen (25.05.2020)

Start point Våge (56m)
Ascents Trollstolen (1,140m) 25.05.2020 20:30

- En vakker vårkveld.

Det blei en ny tur til Trollstolen denne fine mandagskvelden. Plukka opp Brynhild direkte fra jobb og tok 17-ferja til Vestnes. Litt over 18 var vi klar for avmarsj fra Våge.

Start fra Våge med Trollstolen i sikte.

Vi var litt spente, både på snøgrense og -forhold. Snøen traff vi omtrent på samme høyde som sist vi gikk opp her (4. mai), på drøye 300 m, akkurat der stien kommer ut av skogen og det flater ut nedafor Øvervågsetra. Perfekt egentlig. Snøen var urovekkende blaut her, men vi fant sammenhengende skiføre til vi var over den tetteste skogen. Her var snøen mye fastere og vi satte kursen for kveldens mål. Nedre halvdel av nordvestflanken viste seg og være perfekt å krysse oppover i. Fine forhold. Vi beholdt skia på til det bratna til i hovedrenna, et par hundre høydemeter under toppen. Her blei det ski på sekken, og til fots opp renna for å sjekke snøforholda. Her virka det både blautere og lausere, dels for det det ikke bar så bra til fots som på ski, dels fordi det lå et blautere lag løst på toppen. Topplaget virka og ligge ganske bra på, men det er rart med det når det er såpass bratt. Sola var i ferd med å skli inn i et skyslør i det vi ankom toppen, og la et dust lys over vårkvelden.
Vi drøyde ikke så lenge på toppen. Ganske riktig så løsna det øverste snølaget i topphenget med skikontakt, var snakk om et par cm. Vi lot det rusje avgårde og fulgte deretter på. Under renna, der hele flanken fortsatt var snødekt, var føret nær det perfekte. Og slik fortsatte det ned mot og gjennom skogen til vi møtte stien igjen. Så var det å rusle fornøyde gjennom skogen i vårkvelden. En svært vellykka tur.

Vi har akkurat fått skia på, og finner etterhvert sammenhengende snø helt til topps.

Vi er kommet gjennom tetteste skogen på vestsida av Inste Seterhaugen ,og terrenget åpner seg.

Fastere snø her, og kursen blir satt.

Nydelig snø og fin utsikt i nedre halvdel av nordvestflanken.

Til fots i topprenna.

Utsikt østover mot kjente fjell.

Øverste laget løsna i topphenget og rusja foran oss nedover.

På veg ut av bratthenget før flanken åpner seg...

..og det er bare å kruse nedover.