Besshøe og Bitihorn en vakker dag. (08.10.2011)  4

Bitihorn - parkering (1,070m) 08.10.2011
Utsiktspunkt Besshøe (2,258m) 08.10.2011

Turhelg igjen

En sen lørdagskveld pakket meg og Torjus storsekken og gjorde oss klare for topptur. Planen var primært og bestige Besshøe på 2258 moh. Dette er jo ikke så meget så vi satte Rasletind på 2105 moh i parentes på planen.

De andre på folkehøyskolen synes det var litt dumt at vi valgte å dra på tur framfor en kreativ elevkveld som skulle holdes av Multisportlinjen. Her må det prioriteres. De er vel vant til at meg og Torjus stikker på tur i helgene nå?!

Vi satt oss i bilen klokken 18.00 på fredagskvelden og satte avgårde retning Bessheim i bekmørket. Kan ikke si det var så særlig mange andre biler å se oppover fjellet denne kvelden. Vi ankom Bessheim i ca 20.00 tiden og småjustrerte litt på pakningen før vi satte i marsj. Vi fulgte DNT stien nordvestover ved Bessa og tok av mot vest og fortsatte over broen og videre nord for Bessvatnet. Det gikk ganske radig innover på tross av mørket, men da det kom til å finne en egnet teltplass nord for Bessvatnet skulle ikke dette bli verdens raskeste oppgave å gjennomføre.

Besshøe med en markant skydott på toppen. Her lukter det whiteout

Som vanlig knoter vi i mørket med å finne en god teltplass og de klassiske setningene blir alltid ordrett ramset opp under disse situasjponene. "Faen, her er det jo kliss vått underlag" "Her er vi langt fra vannet" Her er det jo bare steiner" Var den andre plassen bedre kanskje?" "Vi går litt til så ser vi" "Det ser bedre ut her borte". Til slutt fant vi en teltplass som tilfredsstilte alle krav. Vi var kjapp med oppsett av campen. Klokken var blitt 22.00 og Nå gjenstod en 2 pakkers amerikansk gryte med kjøttdeig før posen stod for tur. Det var spådd bra vær dagen etter og vi gledet oss til tur.

Søndag 09.10.2013

Vi våknet opp til en praktfull soloppgang klokken 08.30. Bessvatnet var blikk stille. Vi hev i oss noen skiver og kokte opp litt kaffe før vi pakket tursekkene og satt i marsj. Vi fortsatte på stien nord for Bessvatnet og skrådde videre oppover mot toppen ved Grotåe. Her var det bare å følge vardene. Da vi startet på oppstigningen merket begge to at den gryteretten vi spiste dagen før kanskje kan ha godt ut på dato eller noe. Ett eller annet var det hvertfall siden begge to fikk problemer med magen. Men det gjorde ikke så mye.

En fin dag og våkne opp til.

Da vi kom opp på høyde med Veslfjellet (1743 moh) begynte det å skye til og det tok ikke lang tid før det var helt overskyet igjen. Jaja. Terrenget hadde også forvandlet seg fra høstfarger i mosen nede ved teltet til masse nysnø og frost. Da vi var ved Brue ble det helt whiteout og vi så ikke stort forran oss. Heldigvis hadde noen gått her før oss så vi hadde spor og gå etter. (greit å kunne slippe all den knotingen i tåken). Vi ankom omsider den store varden og toppen av Besshøe på 2258 moh, men noe utsikt fikk vi ikke denne gangen heller (les Surtningssue noen uker tidligere). Jeg har markert besøk på utsiktspunktet på Besshøe i denne turrapporten. Vi har jo tross alt vært på utsiktspunktet ,men å få brukt den har vi ikke.

Vi tok en matbit og noen bilder ved varden før vi vente nesen nedover igjen. På nedstigningen diskuterte vi andre aktuelle topper vi kunne ta i dag. Vi hadde tidligere snakket om Rasletinden, men når klokken nå var 12.00 og vi hadde en tidsfrist og forholde oss til, innså vi at dette ikke var aktuelt. En annen topp som var innen rekkevidde var Bitihorn på 1607 moh. Denne lå sikkert også under skydekket og kunne sikkert gi oss litt utsikt som vi ikke fikk på Besshøe. Da vi ankom teltet pakket vi ned campen og satte i marsj mot Bessheim. Vi fulgte samme rute tilbake som vi kom inn.

På toppen av Besshøe 2258 moh
Meg på toppen av Bitihorn 1607 moh

Vi satte oss utenfor Bessheim og tok en matbit der før vi durte avgårde over Valdresflya og ned mot parkeringen for tur på Bitihorn. Vi fulgte ikke DNT stien opp til toppen, men i stedet kløv vi oss over eggen rett øst for stien. Litt gøy. Dette var litt mer tidkrevende, men opp kom vi. Det var opplett på toppen og skydekket lå høyt over toppen. Her fikk vi flott utsikt 360 grader. Bitihorn er en fin familievennlig topp som passer for alle. Vi tok noen bilder og nøt tilværelsen en liten stund. Da klokken var blitt 16.00 satte vi i marsj nedover mot bilen igjen. Denne gangen fulgte vi stien. Nok en vellykket tur. Vi satte nå kursen mot Valdres Folkehøyskole.