Holåtinder - min første tur på randoski (20.05.2020)

Written by vern4l (Trygve Veslum)

Characteristic Ski trip
Ascents Austre Holåtinden (2,043m) 20.05.2020
Midtre Holåtinden (2,047m) 20.05.2020
Vestre Holåtinden (2,039m) 20.05.2020

Oppdatering: Da ble det jammen meg en filmsnutt av denne turen også! Nytes best ved å velge "1080p" når man trykker på tannhjulsikonet nede på høyre side :)

Nydelig tur til de selveste Holåtinder i Breheimen. Lastet sporet til knutsverre fra 2012 på GPS-klokka og startet rett nordafor (rett til venstre) for Sotgrovi og fulgte skuterspor i trasè opp dalsiden, deretter forbi Sottjønnbue, over 1537 og nedforbi Tundrabotnen. Derfra opp den notoriske 400m-bakken og over breen til oppstigningen til Østre Holåtind. Skikkelig knudreføre så jeg valgte å la skia stå igjen på midt oppi bakken, mens Alex beholdt skia opp hele. Sistnevnte anbefales sålenge man har OK kontroll på nedkjøring, da man har et par hundre meter flate på toppen mot varden hvor det var gjennomslagsføre til fots.

Bakken opp til Midtre var noe brattere enn forventet; nærmere i grenseland til at ski måtte på ryggen. Ved raskere føre kunne fort stegjern og øks vært betryggende. Iflg bratthetskart skal man slippe unna med maks 27-30 grader opp her, men jeg oppfattet det som brattere. Sannsynligvis varierende med gjeldende fonndannelser/vindretning.

Holdt høyde så godt vi kunne fra Midtre (retur samme vei som opp) mot Vestre. Vi hadde fint underlag opp hele bakken mot topplatået uten behov for øks/stegjern, men kan forstå de siste 10-15m kan oppleves som bratt ved raskt føre.

Retur samme vei mot Sota. Ser at man kunne sløyfet de ca 50hm opp til skaret ved Ytre Gjelhøi ved å ta seg ned skaret mellom Vestre Holåtind og Nord for Vestre Holåtind. (OBS! Krysser terreng over 30 grader!)

Alt i alt en knallfin tur med helt sinnsyk utsikt mot Jotunheimen...snakk om orkesterplass! Turen ble gått med nokså lett randoutstyr, noe som var nytt for denne karen som tidligere kun har gått på splitboard. Må si det nærmest føltes som juks :) (joda...jeg ble rimelig kjørt likevel) ...men langt mer egnet spesielt for lengre turer som dette hvor det er av og på med feller gjentatte ganger. Brukte omlag 9t 40min.

Film kommer!

Heftig film

Written by Larspet 26.06.2020 15:42

Ser ut som dere hadde en fantastisk tur (Og muligens noe bedre snøforhold enn jeg fikk når jeg gikk disse toppene noen uker senere).

Sv: Heftig film

Written by vern4l 28.06.2020 11:34

Ja føret var helt perfekt - hardt og fast på vei opp og passe mykt på vei ned for en som knapt har stått på ski siden jeg "bytta over" til snowboard som 13-åring :)

Ble gjenomslagsføre for din del eller?

Holåtinder

Written by boven 23.05.2020 19:43

Hei og takk for praten på parkeringa. Vi fekk ein grei tur men med mykje skodde og lite sikt. Det var slikt legendarisk sug i snøen at vi gjekk utan feller. Gledar meg til å sjå filmen!

Sv: Holåtinder

Written by vern4l 28.05.2020 13:30

Hei, og takk for praten ja! Hehe må være ganske motivert for å gå de toppene i skodda. Gikk nærmest på kompasskurs eller var det mulig å følge sporene våre? Hyggelig å høre at dere vil se filmen! Den kommer når jeg får tid nå midt oppi oppussinga :)

Sv: Holåtinder

Written by vern4l 25.06.2020 13:07

Da var omsider filmen klar! Ligger øverst i turartikkelen.