Rafjellet - Kongsvinger kommune (20.05.2020)  4

Written by Stigun GSM

Start point Rafjellet p-lomme (356m)
Endpoint Samme (356m)
Ascents Rafjellet (576m) 20.05.2020 15:44
Visits of other PBEs Kongsvinger (150m) 20.05.2020 14:45
Rafjellet P-plass (365m) 20.05.2020 15:09
Etter to enkle og behagelige turer til Sommerfjøstoppen og Hornkjølberget grei navigering og ditto kjøring til p-lomme for Rafjellet. Etter gjennomkjøring av Kongsvinger satte jeg GPS på Hokkåsen knappe 2 mil nord for Kongsvinger og deretter mot Skåre der det gikk av skiltet grusvei mot Rafjellet. Avmerket bom på Peakbookkartet var vid åpen og så ikke ut til å ha vært i bruk på en stund. Ved ankomst p-lomme for Rafjellet fortsatt nydelig vårvær og perfekt temperatur som tillot lett bekledning. På god, tørr og lettgått sti stavgange nordover til toppen, som i likhet med Hornkjølberget var forsynt med et ruvende branntårn. En fjellknaus 8-10 meter sørvest for tårnet så like høy ut som knausen tårnet stod på. Kløyv opp i tårnet til en vid utsikt over for meg stort sett ukjente, bølgende og flate østlandske skogsvidder, men kunne i nord peke ut Glåmdalen med flere steder utsikt til kongerikets lengste elv. Langt i nord kunne jeg skimte et snøkledd massiv; muligens Rendalssølen.
Siste småbratte stykket før topp Rafjellet
Panorama mot nord fra topptårnet, bl. a. mot Glåmdalen med Glomma.

Ned igjen samme vei godt fornøyd med tre enkle men flotte turer attpåtil til kommunetopper jeg ikke hadde vært på tidligere. Retur til Valdres i deler av Norge jeg ikke hadde satt min fot i tidligere, som utvilsomt viste seg fra sin beste side med nysådde åkre og naturen i fineste vårskrud; det er vakkert overalt i slikt et vær!

Maria nøkleblom, som vi ikke har på Vestlandet.

Kjekt å se deg tilbake ...

Written by knutsverre 24.05.2020 13:06

på kommunetoppturer, Stig! Tre nye på en dag lover godt for sommeren!

Sv: Kjekt å se deg tilbake ..

Written by Stigun 24.05.2020 23:09

Takk for det Knut! Jo, det gikk klart bedre enn fryktet, omstendighetene tatt i betraktning. Gleder meg til sommeren..