Losåsen, Elsåsen, Knappen og Klokken i Åsnes (13.05.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Elsåsen (444m) 13.05.2020
Klokken (498m) 13.05.2020
Knappen (420m) 13.05.2020
Losåsen (452m) 13.05.2020
Jeg parkerte ved bommen på skogsveien sør for Kjellås gård. Bommen var åpen, men jeg tok ikke sjansen på å kjøre gjennom. Fant en sti som gikk oppover lia fra bommen og satte kursen opp til Losåsen. Stien var godt gjengrodd, og forsvant helt etterhvert. Det ble dermed en del villnissgåing via fortoppen 428 moh og frem til toppen. Toppunktet var vanskelig å finne, da toppen var temmelig flat. Jeg trasket rundt via alle tuene der oppe for å være sikker på ikke å måtte ta turen opp hit igjen.
Turen ned fra Losåsen ble mye bedre da jeg traff på stien som går ned til Gørrtjernsmyra. Fulgte stien nesten ned til myra og dreide så mot høyre med kurs direkte til hyttene sør for myra. Herfra ble det veivandring frem til veikrysset vest for Elsåsen. Fra krysset fulgte jeg ryggen hele veien frem til toppunktet på Elsåsen. Terrenget over åsen var type lettgått og flott skogsterreng helt til omtrent hundre meter før toppen. Da kom jeg rett inn i krattet og sikten fra toppen ble dermed senket til omtrent 5 meter inn mot nærmeste grantre.
Neste topp, Klokken, hadde jeg litt mer forventninger til. Jeg satte kursen rett sørover fra Elsåsen slik at jeg kom inn på veien på østsiden av Lauksjøen som ble fulgt til jeg sto rett på nordsiden av Klokken. Denne så temmelig bratt ut, men etter å ha lest rapportene her på PB visste jeg at det skulle være mulig å gå opp denne veien. Det viste seg å stemme, og snart sto jeg på toppen av Klokken. Ingen store problemer på vei opp her! God utsikt flere steder rundt selve toppkollen, men på det høyeste punktet var det ganske gjengrodd. Ned igjen fra toppen tok jeg en noe mer vestlig kurs og kom ned på den gamle skogsveien vest for toppen. Denne ble fulgt ned til "hovedveien". Herfra ble det snarveien gjennom skogen til jeg var rett vest for Knappen. Kort avstikker opp til denne, hvor jeg fikk god utsikt blant annet mot den karakteristiske Klokken som jeg nettopp kom fra.
Deretter var det bare å komme seg tilbake til bilen. Først på skogsvei rundt vestsiden av Lauksjøen og nord til veien. Fulgte så denne til hyttene sør for Gørrtjernmyra og tok herfra ut kurs direkte til veien som førte meg ned igjen til Rukinrud hvor bilen sto parkert.
Totalt sett en fin skogstur i variert terreng hvor selve turen har vært finere enn opplevelsene fra toppene, med unntak av Klokken. Fint vær med innlagte haglbyger omtrent hver halve time:-)
Dagens fineste utsikt fra et hogstfelt på vei opp mot Losåsen
Vanskelig å finne det høyeste punktet på Losåsen
Det høyeste punktet på Elsåsen ligger på en liten åpen plass midt inne i tettkrattet
Klokken kommer til syne fra veien øst for Lauksjøen
Bratt bakke oppover til Klokken
Fin utsikt fra en kolle like nedenfor toppunktet på Klokken. På bildet ser man tilbake mot Elsåsen
Toppunktet på Klokken er ganske gjengrodd dessverre!
Skogsveien vest for Klokken. Denne er fin å bruke som utgangspunkt til og fra toppen.
Utsikt tilbake til Klokken fra toppen av Knappen. Her har akkurat en haglbyge passert