Bjørnehalli (10.05.2020)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Bjørnehalli (1,154m) 10.05.2020

Ikke så lett å optimalisere valget av ned fra fjellet-topp nå, med litt ulike snøsmeltingsforhold i ulike områder. Binnhovdknatten m fl gis opp på grunn av kombinasjonen av betalingsparkering og lite snø, bedømt fra vegen. Videre. I og for seg har jeg tradisjon for å brenne toppforsøk i Lenningen - Synnfjellområdet, men den høgeste i Jomfruslettfjellet ser tilgjengelig ut og bør gå.

Kaldfronten har gitt litt nysnø, og jeg finner løype med en gang. Etter en strekning der idioter har gått på beina i løypa og ødelagt en hver skifølelse, kan jeg ta rett venstre inn på jomfruelig løype, dvs. ikke gått etter snøfallet. Det er ikke akkurat fartsføre, men etter noen titalls minutter rolig skøyting er jeg endelig på siste blåne. Her viser minimassivet ganske betydelige områder med perfekt skare og mulighet for å skøyte over alt. Skaget og Gjendealpene ruver heftig der ute, og artige Rundemellem viser seg i enda en fasong. Bak Røssjøkollane koker uværet, så nordøstan og utforbakken sikrer grei skyss ned igjen.