Skredkurs og tur til Bitihorn (09.05.2020)  5

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Bitihorn p (1,070m)
Endpoint Bitihorn p (1,070m)
Ascents Bitihorn (1,607m) 09.05.2020 14:07
Visits of other PBEs Bitihorn - parkering (1,070m) 09.05.2020 11:22

Skredkurs og Knallfin tur til Bitihorn

Det fristet veldig med en tur i høyfjellet. FB flommet over av fine bilder og skryt av mye snø og utrolig fine forhold. Tre randoturer jeg var påmeldt ble kansellert pga korona, men nå var det i ferd med å løsne litt med restriksjonene.

Jeg kontaktet Jotunheimen Mountaineering som jeg har vært på tur med før, og de hadde plass på en tur denne helgen. Værmeldingen forventet mye vind, og det hadde vært jevnt med kuldegrader, men på lørdag morgen, skinte sola og det var ikke mye vind på Beitostølen.

Vi startet med et par timer teori: Trygg ferdsel i fjellet og et kort skredkurs. Så kjørte vi opp til Bitihornparkeringen, og la ivei innover. En praktisk gjennomgang med graving og testing av skredprofil ble gjennomført. Fin gruppe - 6 deltakere og Tidemann guide.

Det var sol og skyer annenhver gang, og skyene beveget seg i stor fart i høyden. Snøen var helt perfekt, ikke for hard og ikke slushy. Vi bestemte oss for å ta den vestre ryggen oppover, og oppå den blåste det ganske kraftig, men vinden var ikke kald, så det var bare litt friskt.
Flott utsikt utover i alle retninger, men Gjendealpene hadde skyer som dekket toppene.

Da vi kom opp på toppen var det enda kraftigere vind, og det var nesten så jeg ble blåst overende. 10 sekundmeter estimerte Tidemann. Oppholdet ble kort, bare litt skifting og av med fellene.

Kjøringen var fin, fast lag med noe skavler og endel spor øverst, mens nedenfor hovedsporet oppover var det ikke så mange som hadde kjørt, og det var fast underlag, helt slett og fint. Knallbra rett og slett. Det var mange som hadde valgt Bitihorn i dag (Veien var stengt v Bygdin) Tipper ca 50 personer i gang bare på den tiden vi var der.

Utsikt fra Bitihorn mot vest
Vi ser på lagene i snøprofilen
Prepping av snøprofil for styrketest