Daltinden (29.04.2020)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Furuflaten skole (6m)
Ascents Daltinden (1,531m) 29.04.2020

Ny dag i Lyngen og ny tur med Innika. Edda og Jana hadde ankommet kvelden før, men de valgte å gå en tur til Tafeltinden da Jana aldri hadde vært der før og vi hadde tipset dem om at det var supert skiføre. Vi bestemte oss for en tur til Daltinden som jeg ikke hadde vært på siden 2016 og den gangen var det neppe det fineste skiføre selv om været var topp. Vi kjørte ca. halv ni fra Lyngseidet og ankom Furuflaten ikke så lenge etter. Parkerte bilen ved skolen/fotballbanen og gjorde oss klare til å gå derfra. Det var ganske raskt føre nede i dalen, stort sett skare som ikke hadde blitt tint av sola så tidlig på dagen, og selv om det gjorde innmarsjen effektiv, var det også rimelig hardt på føttene og vi begge så fram til å bli ferdig med det harde føret. Heldigvis fint vær, så det var kos å gå innover dalen og sette pris på at vi var ute og ikke på kontoret! Etter en stund nådde vi frem til Varas og begynte ferden sørover gjennom lett skog. Fortsatt litt hardt føre, men det var akkurat mykt nok til å tråkke litt spor i snøen. Det var ikke lenge før vi hadde kommet over tregrensen og hadde god sikt mot fjellet. Nå ble vi mer utsatt for vinden og det var faktisk surt da vi gikk over et flatt parti mot ryggen. Men, sola skinte og vi så at det var noen pene svinger som kom ned fra fjellet, så alt tydet på at skiføret i høyden var i det minste bra, muligens meget bra og at snøen kanskje lå i le for vinden. Vi tok litt tid til å stoppe og ta bilder oppover og etter hvert fant et fint sted for å ta en liten matpause på ca. 800moh. Det var fortsatt overraskende kjølig så vi ble ikke lenger der. Deretter gikk vi videre og benyttet nylig tråkket spor i ekte puddersnø for å komme oss opp ryggen. Uten noen som helst vind på ryggen (ja, ingen vind på ryggen) ble det ikke bare massevis av løssnø, men det det ble veldig fort varmt og vanskelig å unngå at vi ble litt svett. Ikke så farlig akkurat der, men like før vi kom opp til toppen tok vinden seg opp og plutselig ble det veldig kaldt igjen. Jeg bestemte meg for et raskt klesskift slik at jeg fikk dunjakka på før vi ble ordentlig truffet av vinden på topp-platået, og dette angret jeg ikke på! I tillegg mista vi sikt pga tåke, så jeg måtte finne frem mobilen og bruke GPS-funksjon i Varsom-appen for å gå i riktig retning mot toppen. Heldigvis funket dette veldig bra og varden på toppen dukket opp rett foran oss :-)

Med manglende utsikt og masse vind tok vi av skifeller og ordnet skisko så raskt som mulig for å ikke fryse i hjel og så ble det litt forsiktig kjøring nedover til vi kom oss ut av tåka. Herfra ble det masse lek i puddersnø og selvsagt noen pauser for å knipse bilder og dokumentere den utrolige mengde puddersnø som ventet oss! Nesten tragisk at vi begge gikk med middels lette ski i dag.... Jaja. Etter ikke lang tid var vi allerede ferdig med den fineste snø og måtte psyke oss opp til resten av turen ned i skogen og ut dalen. Skogen var forholdsvis raskt og greit, men det tok nok litt tid til å stake/skøyte ut dalen. Innika slet med litt vondt i nakken så det ble ikke den artigste skøytetur for hennes del. Uansett, det var fortsatt mye av dagen igjen og nå hadde vi god tid til å slappe av i Lyngseidet før middag. Det er sjeldent at Daltinden er tå tom for folk og at vi hadde flaks med skiføret også. Slike dager skal man huske lenge...takk for en flott tur Innika!

I lysløypa fra starten
Pudderspor :-)
På vei opp ryggen
Lenger opp
Enda lenger opp og nesten på toppen
På toppen med kald vind og null sikt. Null utsikt heller!
Men vi ble belønnet etter den lange turen opp
Trege puddersvinger på altfor smale ski