Tafeltinden (28.04.2020)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Koppangen (13m)
Ascents Tafeltinden (1,395m) 28.04.2020

Benyttet anledning til å ta noen dagers ferie i Lyngen sammen med Innika. Jana og Edda Marie skulle være med etter hvert. Vi hadde booket en leilighet i Lyngseidet, som er et flott utgangspunkt for mange fine og lange turer. Jeg hadde ikke vært på Tafeltinden på flere år, så denne turen ble første valg. Våknet opp til overskyet men tørt og rolig vær og kjørte til Koppangen der turen skulle begynne. Parkering koster 100kr per døgn. Ganske dyrt mtp det var gratis å parkere på samme plass for noen år siden. Uansett, betale måtte vi gjøre og vi vippset de 100kr til eieren. Det så ut som om det var 2 stk. som hadde tenkt å gå samme turen i dag og de hadde begynt litt før oss og tråkket ganske fine spor, så det var kjekt å slippe å tråkke egne spor!

Turen går første i lett skog før det blir en ganske bratt og kortvarig stigning opp til inngangen av elvedalen. Herfra gikk vi innover dalen og opp mot Koppangsbreen. Mye snø for årstiden og bra snø også. Tipper at det var rent pudderføre fra ca. 300moh. Dessverre var det fortsatt skyet vær, så utsikten var ikke like imponerende som det pleier å være på en skyfri dag. Vi fortsatte over breen med fine, slake spor til vi hadde kommet opp til ca. 800-900moh der vi tok en liten matpause. Her oppdaget Innika at hun hadde glemt lunsjen, så det var kjipt for henne. Jeg hadde bare et eple til overs, så hun var ganske fornøyd å få den fra meg. Det var ganske kjølig luft med litt vind her, så det ble ikke verdens lengste matpause før vi gikk videre mot de imponerende Lenangstindane og rundt hjørnet mot nordsiden av Tafeltinden. Mengden puddersnø bare økte med høyde og i siste henget der jeg var litt bekymret for at det ville bli hardt og avblåst, fikk vi omtrent 30-40cm ekte puddersnø som vi gledet oss veldig til å kjøre ned i! Stegjern og isøks var neppe nødvendig å ha med i dag....

På toppen traff vi de to som hadde gått før oss og takket dem for det flotte spor. Dunjakka ble tatt på og vi tok en 10-15 minutters pause for å nyte utsikten og gjøre oss klar til å kjøre ned. Det så ut om vi skulle bli truffet av en liten snøbyge om ikke så lenge så jeg var opptatt av å kjøre ned så fort som mulig, før det ble dårlig sikt. Topphenget var ubeskrivelig gøy, nesten urørt med bare to ensomme skispor før oss. Og så fikk vi mange kilometer med kjempefin snø over breen og ikke noen andre mennesker å se :-) Selv om det hadde vært ganske kjedelige lysforhold mesteparten av dagen var det ingen grunn til å klage. Masse pudder og nesten hele fjellet for oss selv - det er topp å være på tur i Lyngen når det er tomt for utenlandske turister!

På vei mot elvedalen
Videre mot Koppangsbreen
Med Store Koppangstinden bak
Topphenget
Masse snø her!
På toppen av Tafeltinden
Innika på toppen
Innika har nesten forsvunnet i pudderet!