Langtur fra Jønnevald til Opdalen og tilbake (25.04.2020)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Start point Jønnevald (72m)
Characteristic Jogging
Ascents Vestre Skrehelle (536m) 25.04.2020 07:48
Skrehelle (553m) 25.04.2020 08:01
Ristingkollen (437m) 25.04.2020 09:46
Visits of other PBEs Jønnevald golfbane P-plass (62m) 25.04.2020 07:04
Vestre Skrehelle utsiktspunkt (494m) 25.04.2020 07:44
Søntvedtåsen (utsikten) (230m) 25.04.2020 08:50
Skrehelle parkering (210m) 25.04.2020 11:12

Tid for langtur igjen, sammen med broder´n. Startet tidlig i ganskje kjølig temperatur fra golfbanen på Jønnevald.

Fin sti har det blitt derfra opp til der den møter hovedstien fra Fjelldalen til Vestre Skrehelle. Videre over utsikten på Vestre og over til Skrehelletoppen. Nærmere 600 høydemetere ble det fra Jønnevald opp til toppen på ikke så veldig mange km. Så en god start på turen.

Fortsatte på sti forbi Setertjenn og ned på Venstøptjennvegen før vi tok av mot Frotjenn og ned mot Opdalen. Tok en snartur oppom Søntvedtåsen og nøt utsikten der et par minutter mens vi fikk i oss litt næring.

Ned til Rekedalsvegen og fulgte denne langs Opdalsvannet og forbi det gamle skisenteret. Rett før Galtetjønn tok vi av på sti oppover Gaupedal der vi kom inn på hovedstien fra Solvika. Like etter opp stien til Ristingkollen, toppen av skisenteret. Der hadde de for øvrig fjernet alle rester etter skiaktiviteten, alle master fra skitrekket var borte. Positivt at slikt fjernes når det ikke kommer til å bli mer slik aktivitet i området.

På toppen her lå det en hoggorm kveilet opp og koste seg i sola. Den fikk hastverk når vi nærmet oss og forsvant fort.

Videre over Middagskollane og ned til Havretjenn. Deretter opp i skaret mellom Blåfjell og Alsgården og opp St.Hansåsen, fram til Skrehellestiene. Nå begynte det virkelig å røyne på for meg, og fortsatt noen km igjen. Vi valgte å løpe via Ramsberget og ned til Fjelldalen for å ikke få for mange høydemetere på slutten. Men det er fortsatt nesten 100 hm fra Fjelldalen på ca 1,5 km bort til der stien går ned mot Jønnevald. Så det var tungt, og var ganske gele i beina ned de bratte bakkene mot Jønnevald.

Gikk ikke fort de siste flatene bort til golfbanen, men deilig å komme fram og vite at man har gjennomført en god økt en lørdags formiddag.

Fra Søntvedtåsen, utsikt over Opdalsvannet.
Fra toppen av skisenteret. Nå er hele skitrekket med master fjernet.