Meskestadhøymyråsen (25.04.2020)

Ascents Meskestadhøymyråsen (594m) 25.04.2020 10:05
Visits of other PBEs Tryttjernet p-lomme (512m) 25.04.2020 09:44
Tryttjernet ved Meskestadhøymyråsen

Denne turen skulle egentlig gått inn til Mykle, men en vinterstengt vei over skogen gjorde at det ble Meskestadhøymyråsen i stedet
Jeg kom meg ned fra Omholtfjell, og ned til hovedveien gjennom Lågendalen. Derfra kjørte jeg litt sør for Efteløt, hvor det går opp en vei merket til Dørsjø. Jeg fikk vippset grunneieren noen kroner nede ved bommen, og kjørte videre opp mot topp-platået.
Det første jeg kom til var Dørsjøen. Der lå det fortsatt rester av vinteren på vannet. Jeg kjørte litt videre opp mot et lite hyttefelt som ligger oppe i lia der. Der måtte bilen settes igjen, og turen fortsatte til fots.
Det var uansett ikke snakk om lange turen, snaut to kilometer inn til toppen. Siden turen startet på ca. 500 moh., var terrenget behagelig åpent, med mye furu og lyng.
Jeg kunne følge vei og sti det meste av turen, faktisk helt inn til det gjensto et par-tre hundre meter til toppen. Da måtte jeg ut i bushen. I lia opp mot toppen kom irriterende nok granskogen tilbake, så dermed ble det å trøkke seg gjennom den. Det var heldigvis bare snakk om et lite belte, så den mer behagelige furuskogen kom tilbake. Den var med meg helt til topps. Dermed ble det ikke all verdens utsikt fra toppen, men jeg kunne i alle fall notere en ny PF100-topp i Kongsberg.
På vei ned igjen åpnet det seg et par glipper i vegetasjonen, og jeg fikk sett de etter hvert vanlige fjellene (Skrim, Jonsknuten, Blefjell og Gaustatoppen).
Nedturen gikk samme vei som jeg kom opp.
Turen var på snaut 4 kilometer, og ble gått på en snau time.