Reinebringen og Lofottorsk (07.08.2018)  6

Written by Maline (Malin)

Ascents Reinebringen (448m) 07.08.2018

Lofoten 2018

Vi ankom Moskenes natt til i går og brukte gårdagen på å utforske Reine, kanskje et av de mest sjarmerende tettstedene jeg har besøkt hittil i livet. Fikk også kjøpt meg sko - endelig. Vi sjekket inn på en camping ved Å i Lofoten hvor vi skal være i to dager før vi drar videre til Flakstad.

Tur til Lofoten og Reine betyr tur til Reinebringen. Byggingen av sherpatrappen opp stien var godt i gang, men de har fortsatt en god del igjen. Imponerende arbeid der altså. Selve turen var ikke så lang, men det var en god del stigning på relativt kort distanse. På toppen fikk vi tidenes utsikt utover Reine og de små spisse tindene rundt. Mer Lofotmagi.

Etter turen bestemte vi oss for å dra ut i fiskebåt. Vi hadde fortsatt mye igjen av dagen, og vi måtte selvfølgelig prøve lykken med å dra inn en ekte Lofottorsk. Vi bestilte båttur gjennom Aqua Lofoten Coast Adventure AS - anbefales på det sterkeste. Vel ute på havet var det flere som dro inn fisker med juksesnellene som var plassert rundt omkring på båten. Jeg fikk først en fisk jeg tenkte var innmari stor, hvert fall i motsetning til ørreten på vatnet i Essdala. Men så - etter en liten stund - ble plutselig snella på mitt hjul veldig tung å skulle dra inn. Jeg fikk etterhvert bistand når fisken nærmet seg havoverflaten, slik at jeg ikke skulle miste den. Og den var SVÆR. Det viste seg å være en ekte lofottorsk, og vekta viste hele 18 kg. Lars-Åge, kapteinen på båten, sløyet torsken for oss, og vi fikk med oss kjøttet tilbake til campingen i en isboks. Nå hadde vi middag for flere dager, og det beste med alt - den var selvfiska :)