Slushfest på Hesten og S5 (22.04.2020)

Written by audunrb (Audun Rognerud Bøe)

Ascents Hesten (1,611m) 22.04.2020
Hesten S5 (1,644m) 22.04.2020

Startet å gå fra bilveien rett nedenfor Berillvatnet litt over 10. Hardt føre i skogen i starten, men det myknet heldigvis opp en del utover dagen. For å unngå å traversere bratte flanker på knallhard skare droppet vi normalveien opp til Hesten, men gikk istede litt lenger inn i dalen før vi tok av og begynte på den sydvestvendte flanken. Bedre snø der, og det kokte bra i sola på vei oppover. Tok sjansen på å kjøre den sydvendte sia litt lengre øst selv om klokka hadde blitt en del. Snøen kjentes trygg ut og var av god kvalitet, tross litt smelteriller. Flott nedkjøring!

Gikk deretter opp mot S4. Prøvde å klyve opp på toppunktet, men måtte snu da stegjerna lå igjen i sekken. Gikk deretter videre mot toppen med det klingende navnet Hesten S5. Runda ryggen her i vestsida da det så ut som den enkleste veien på avstand, men den var krevende nok. Hadde et lite innslag av dødsangst i det bratteste partiet, men vi kom oss forbi allikevel. Videre var det kun parademarsj opp til det store toppartiet. Flott utsikt herifra! Undervurdert fjell.

Stod ned igjen den samme bratte flanken, som var mye enklere på ski enn på vei opp. Frykta nesten ikke for livet en gang. Kjørte deretter ned noen renneformasjoner rett under i håp om å finne litt tørrsnø av den løse typen. Hadde flaks og traff overraskende bra. Det er tydeligvis nordvestvendt som gjelder for tida.
Resten av veien ned var rolig crusing i påskeslush. Litt sugete helt nederst i skogen, men ellers bra.