Super vårsykkeltur via Geiteryggen og Høgestang (14.04.2020)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Ør - Geiteryggen parkering (163m)
Endpoint Høgestang parkering (145m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Geiteryggen (258m) 14.04.2020 13:06
Høgestang (274m) 14.04.2020 14:47
Visits of other PBEs Geiteryggen parkering (163m) 14.04.2020 12:38
Høgestang parkering (145m) 14.04.2020 15:32

Geiteryggen - Halden

Kommunetopper i Viken Fylkeskommune

Tore og jeg hadde avtalt en liten tur sørover til kommunetoppene i Halden, Aremark og Marker/Rakkestad. Tore hadde sett nærmere på kartet, og avklart at det så ut som en fin sykkeltur mellom Geiteryggen og Høgestang. Hvis jeg hadde lyst til å ta den tok han gjerne kjøreturen rundt. Snakk om gentleman :-)

Syklene ble lastet på taket, og ut på et par timers kjøretur. Grei parkeringslomme ved bommen innenfor Ør som vist i PB-kartet. Vi syklet 3,3 km innover, og jeg bushet de siste 300m inn til Geiteryggen. Ikke mye til topp egentlig. Skogutsikt, et sammenrast tårn og et gammelt flagg som pyntet opp litt.

Toppen av Geiteryggen med flagg
Skogutsikt

Høgestang - Aremark

Tore returnerte til bilen, mens jeg rullet i vei over til Aremark. Veldig fin grusvei med varierende utsikt til furumoer, fine vann, bjerkeskog og noen få gårder. Veldig vakkert i det fine været med sol og småskyer.

Super sti 1,8 km inn til toppunktet. Perfekt å sykle for stisyklerne. Toppen hadde en liten varde og ellers mye skogutsikt og noen glimt ut over skoglandskapet mellom trærne. Jeg synes det var en veldig fin topp fordi jeg hadde hatt en så fin tur inn.

Ca 5 km sykling ned fra Høgestang til bilen. På vei opp hadde Tore sett et flott beverhi som vi stoppet og så nærmere på.