Halldalsnuten via Mønin (10.04.2020)  4

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Sauavad (1,275m)
Endpoint samme (1,275m)
Ascents Mønin (1,724m) 10.04.2020 14:45
Haldalshøgdi (1,764m) 10.04.2020 14:45
Halldalsnuten (1,764m) 10.04.2020 14:46
Nørdre Haldalsnuten (1,643m) 10.04.2020 14:46

2 fylker, 3 kommuner og 4 topper. En helt vanlig langfredag :-)
Etter å ha kjørt bil i 2,5 time, var jeg spent på å se hva som møtte meg ved nordre tunnelmunning i Sauavad. Joda, som antatt, helt fylt med snø. Måtte «klatre» opp, og krabbe ut gjennom det lille hullet oppunder tunneltaket.
Som de 2 andre gangene jeg har startet herifra, med retning mot Nyhellervatnet. Videre nordover til Grønebotn, og så østover. Passerte mellom Volanutene og Svarterandane, før det ble en liten pause ved Vesle Øljuvatnet. Lå fremdeles en bitte liten dyne over de 2 første toppene, så tok ikke noe bilde herifra. Fortsatte så opp på Haldalshøgdi 1764, lett og fin stigning hit. Videre østover og opp på Halldalsnuten 1764. Litt kald vind på toppen, så returnerte en liten kilometer, før jeg tok en god matpause i solsteken ved punkt 1628.
Videre rett øst for punkt 1633, der jeg ikke kom ned der jeg hadde planlagt, pga noen vanvittige store skavler. Runder litt lenger vest, og dreide så østover og opp ryggen til Nørdre Haldalsnuten.
Fant nå ut at alle røde nåler var forsvunnet, mens trackingen funka. Prøvde å restarte appen noen gamger, men fikk ikke logget meg inn igjen. Ga til slutt f... og fortsatte østom Øystre Flågrunnsvatnet 1489 og Nørdre Halldalvatnet 1513, opp et lite drag, før jeg satte fra meg sekken og dreide øst, og opp på Mønin 1721. Prøvde å logge meg på appen igjen her, og du store alpakka, det funka. Såg at Mønin ble registrert automatisk, så var rask med å legge inn de 3 andre toppene også, selv om rekkefølgen ble feil.
Herifra funka trackingen, så trenger ikke skrive mer om den, annet at det ble 17,5 lange kilometer i sur motvind.
Tilbake ved tunnelåpningen, møtte jeg et par scooterfolk, som ikke kunne huske å ha sett så mye snø noen gang oppi her. Sånn var også min følelse.
Alt i alt, en helt fortreffelig måte å feire langfredag på.
Fortsatt god påske.
P.S. Heldigvis funka Suunto gps-klokka, som alltid, så både akk. høydemeter og distanse ble ivarett. d.s.

Fra Haldalshøgdi mot Hallingskarvet.

Fra Haldalshøgdi mot Håstarten tror jeg. Nok snø til skiføre langt ut i mai.

Fra Halldalsnuten mot Reineskarvet.

Fra Halldalsnuten mot Hallingskarvet og Blåbergi.

Halldalsnuten sett fra Nørdre Halldalsnuten.

Mønin sett fra Nørdre Halldalsnuten.

Halldalsnuten sett fra Mønin.

Store Liahovden helt til venstre, Håstarren osv.

Nørdre Halldalsnuten.

Svarterandane.

Missing title

Written by PeakFloyd 11.04.2020 10:36

Ypperlig skiføre, for det aller meste løs eller hard tørrsnø. Bare innimellom litt is. Terrenget er veldig avrundet pga all snøen.

Drøy tur dette!

Written by otto 11.04.2020 10:00

Flotte skiforhold, men mulig det var hardere enn det ser ut til.