Skagen, Håkeberget og Veten fra Sæterstøl (07.04.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Sæterstøl (225m)
Endpoint Samme (225m)
Ascents Skagen (342m) 07.04.2020 14:20
Håkeberget (428m) 07.04.2020 15:00
Veten i Åsane (486m) 07.04.2020 15:30
Visits of other PBEs Skagen søyle (339m) 07.04.2020 13:56

Vi har tidligere gått til Veten i Åsane fra Sætre i nord, Dalabygda/Rimmaskardet i vest og Tuft i øst, men aldri fra Sæterstøl i sørøst slik vi gjorde denne dagen. Samtidig ville vi besøke to nye småtopper på listen over Alle topper i Bergen. Vi kjørte opp den smale og svingete veien til Sæterstøl. Like før den siste svingen mot høyre er det en liten P-plass med plass for 3-4 biler, men her var det fullt. Vi parkerte derfor i veikanten like ved stistart. Turen gikk på en steinete gardsveg gjennom innmark som etterhvert gikk over til meget tydelig og veibrukt sti. Endel myrete og våre partier, men stort sett greitt å gå med tursko. Ved vestsiden av et myrområde fulgte vi en mindre tydelig sti mot SSØ opp til dagens første mål Skagen. Toppen ligger oppe på en fjellknaus uten noen spesiell markering. Lenger ute mot ØSØ står der en rød og hvitmalt Bergensvarde. Herfra er det flott utsikt østover mot Osterøy.

Astrid på høyeste punkt på Skagen i Åsane. Håkeberget dominerer i bakgrunnen mot venstre
Bergensvarden på Skagen. Utsikt østover mot Valestrandsfossen på Osterøy
Fra Skagen mot Sæterstøl og Haukås
Skagen er en ganske markant, liten topp sett fra NNV selv om den bare har PF på 27 m!

Fra Skagen fant vi sti som går direkte mot Raunleitet. Herfra ble det ganske så kraftig vind. Småbratt oppp mot nest stopp Håkeberget, som er en nokså dominerende topp sett fra SØ, men med ubetydelig PF mot nord. Svakt stitråkk fra hovedstien opp hit gjennom einerkratt. Ingen markering på toppen.

Astrid på Håkeberget. Utsikt nordover mot Veten

Herfra var det en liten km og moderat stigning opp til Veten i Åsane der det var ganske mye folk som hadde kommet opp andre ruter. Traff Sverre Slethaug og hadde en hyggelig prat med ham.

Moderat folksomt ved Veten i Åsane
Som vanlig upåklagelig utsikt fra Veten mot nord
Tilbakeblikk mot Håkeberget mot høyre og Skagen mot venstre fra nord på returen.