Sæterberget i Nord-Odal (27.03.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Sæterberget (538m) 27.03.2020
Jeg fulgte bomvei innover mot Sæterberget, men måtte parkere ved Vatnemyra da veien etter min smak ble litt for isete. Det ble dermed en noe lengre tur opp mot Sæterberget som var målet for turen. Da jeg kom til gapahuken ved Svarttjernet valgte jeg å følge sti på nordsiden av vannet retning Ekornholsætra. Det var mye snø igjen her inne, og jeg angret nok litt på toppvalget der jeg vasset i vårtung snø hele veien opp til toppen. Det var nok omtrent en halv meter med snø, og ski kunne faktisk vært et alternativ! Til slutt kom jeg da opp til toppen som ikke imponerte verken med utsikt eller annen måte. Det lå en nedrast trigpunkttårn på toppen, samt skilt og turkasse. Før turen hadde jeg nok tenkt å ta runden via Ursknappen tilbake til bilen, men med så mye snø var dette uaktuelt. Jeg fulgte derfor sporene mine tilbake til bilen.
Gapahuken ved Svarttjernet
Her har beverne hatt det travelt. Like ved Svarttjernet
Det er mange fine merkede stier i området