Nordavind og solskinn på Lifjell (28.03.2020)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Jønnbu Parkering (755m)
Endpoint Jønnbu Parkering (755m)
Ascents Gleksefjell (1,120m) 28.03.2020
Jøronnatten (1,274m) 28.03.2020
Nybufjellet (1,142m) 28.03.2020
Troganattan (1,288m) 28.03.2020
Visits of other PBEs Hollane (855m) 28.03.2020
Jønnbu parkering (755m) 28.03.2020

Litt av alt på Lifjell

Var gira på tur og mente å huske at værvarslet var greit. Sto opp i 6 draget og pakket sekken, og kjørte opp til Jønnbu. Jeg hadde egentlig ikke så mye plan, men jaktet egentlig mest følelsen av å være alene og litt god nedkjøring, og kanskje et par topper i samme slengen.
Noterte meg at det blåste en del i Bø, håpet det ikke var for ille oppe på fjellet. Men det får jeg bare ta som det kommer, ingen faste mål i dag, og det er faktisk litt digg det og.

Det blåste bra gjennom parkeringen på Jønnbu, så det var bare å få på seg sekken og skiene. Telemark og Rabb 68 med kortfeller for anledningen. Regnet med at føret skulle være noe helt annet enn sist jeg var her oppe. På torsdagen var det masse slush og varmegrader, helt herlig. Men minusgrader og sterk vind gjorde selvfølgelig alt bare steinhard og isete.
Mens jeg gikk innover skiløypene over Krintokleiva kunne jeg se randoneeutøveres herjinger absolutt over alt. Herregud jaja, noen er lei av karantene.

Tok av skiløypene og skulle til å begynne å gå oppover mot Gleksefjell. Men jeg bare sklir, 10 grader bratt og med fellene på. Her kan man konstruere et scenario hvor man fjerner bauteteknikken og man må på en eller annen måte erstatte den. Dette er tilfelle på denne turen, for dette var helt uaktuelt. Enten måtte jeg gå vinkelrett med underlaget eller skli i forsøket. Her snakker vi kilde til mye frustrasjon. Et par nye kortfeller må jeg bare ha, som dekker hele skiens bredde...
Til sist kom jeg meg opp under toppkronen, men samme problemet og sterk vind. Uten feste klarte jeg ikke å gå i mot vinden, en skikkelig bøye dette her. Ble forbanna, tok av skiene og gikk til toppen. God jul nå kjører jeg ned. Beinhardt føre selvfølgelig og til tider vanskelig å få fart nok pga vinden, men etter som jeg kom lengre ned gikk det unna. Hardt, men telemarksvingene satt bra! Full fart over Sandtjern og over mot Oksladalen.

Jeg sto nå under denne renna som jeg kjørte ned på torsdagen. I dag var den ikke fult så fantastisk, med helt andre forhold. Jeg vurderte å følge løypa rundt på nordsiden, eller om jeg skulle gi renna et forsøk opp. Det endte med renna og jeg prøve 3 meter med ski, før jeg tok de av og satt de på sekken. Godt driv opp her, og fantastisk deilig med litt le, og at landskapet åpnet seg opp gjennom hele renna. Herlig dag altså!
På toppen var det en rask brødskive bak varden i sola, før det bare var å vurdere neste mål. Jeg var gira på Jøronnatten. Og jeg fant ut at Bixiten lå igjen hjemme. Kan ikke huske sist at den pakka ikke var med på en tur. Trist faktisk... gjennomsnitt 120 pakker i året.

Bortover her gikk det lett, mye digg terreng for fjellski. Og sola stekte godt ved siden av den iskalde nordavinden. Nedkjøringen ned mot Nordenden av Holmevatnet var fantastisk, hardt og godt! Stigningen videre mot Jøronnatten måtte tilpasses til etter hvor jeg kunne gå mest mulig rett, siden baut var totalt uaktuelt. Jeg gikk ca 200 m før jeg sto helt fast. Tok skiene på sekken og bare gikk, jeg gadd ikke surre noe mer med det. Litt påskestemning rundt her, var jo faktisk relativt digg vær og vinden var ikke så innpåsliten heller. Vanvittige vindformasjoner her oppe, store skavler på alle sider. Vurderte snøen så stabil og hard at her hadde jeg ingen sjans til å utløse noe som helst. Men somla ikke gjennom disse skavelldragene. Opp til toppen var det hardt og fint. Satt meg ned bak varden og nøt utsikten over Bø og fjellene rundt. Her var det skikkelig deilig med sol og le for vinden.

Kjørte ned fra toppen mot nordvest. Vurderte også en rute ned sørflanken og mot vest, for så å bestige Troganatten herfra via østsiden, men så ikke helt poenget. Det virket relativt greit å bestige den fra den slake nordsiden. Flott nedkjøring og ned i bunnen før det begynte å stige slakt oppover igjen. Monsterskavell her også, denne holdt jeg meg godt unna. Så var det dette felleproblemet da. Det endte med at jeg tok skiene på ryggen igjen og gikk hele ryggen opp på beina. Angret nå på at jeg ikke valgte den andre løsningen. Troganatten var fin som alltid, men til gjengeld blåser det alltid her oppe, aldri opplevd noe annet. Utsikt helt til havet, og deilig solfylt le bak varden, herlig lunsj dette her.

Satt på skiene igjen og oppdaget at nå var lyset flatt som bare det. Jeg så ikke en pukk så nå var det bare å ta det pent. Det er mange avsatser her så ville helst ikke falle utenfor dem. Kom meg tilsist ned, men for en grisete nedkjøring. Planen for exit var å følge åsryggene rundt og havne nede ved Hollane. Holdt høyden hele veien rundt og slapp meg ned når jeg kom forbi turisthytta. At stigningen herfra og opp skulle bli dagens verste hadde jeg aldri trodd. Men det var vanskelig å finne noe sted å gå rett opp, så det endte med at jeg gikk litt opp og kjørte på skjær noen meter til siden for å tilsist få en vinkel spiss nok til at jeg kunne gå rett opp denne lortebakken. Forbanna bolleformasjon! Herfra var det enkelt og greit. Hjemveien var småtung for jeg hadde vært tom for tom for mat lenge, litt i underskudd egentlig. Det var seigt, men det var bare å snu om hodet og tenke på noe godt.
Kom meg til sist ned til bilen og det var herlig, bra stekt i trynet.