Horrungen i Skjåk (20.03.2020)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Ascents Horrungen (1,834m) 20.03.2020

Våknet til en nydelig dag i Skjåk. Ifølge værmeldingen skulle det skye til utover dagen, så skulle det bli noen topp i godvær måtte jeg velge de lette randonnéeskiene mine... Parkerte ved Randen der det var skiltet i retning Krossen. Ser andre har parkert i ei lomme noen hundre meter lenger øst ved Skrinde. Usikker på hva som er best.

Start ved Randen.
Skiltet mot Krossen.
Fint i Skjåk.
Over tregrensa.

Bar skiene ca. 100 høydemeter oppover langs traktorveien før jeg kom på snø. Skareføre omtrent opp til tregrensa. Greit å følge traktorveien opp til Høyvelia, og deretter langs sti mot Døktahytta. Litt tett og bratt noen meter gjennom skogen før det åpnet seg. Slak helning i retning Døktahytta. Flott utsyn videre i retning Horrungen. Spesielt Nerhorrungen var flott å se på med sin utoverhengende skavl mot øst. Greit å holde litt avstand til dette henget.

Hytta på toppen av Horrungen.
Utsikt i retning Lundadalen og Hestbreapiggane.
Utsikt mot Jotunheimen og blant andre Glittertinden.
Nerhorrungen og de ferske reinsdyrsporene.
Reinsdyrsflokken som passerte meg.

Litt bratt siste kneika opp mot Horrungen før det flatet ut bort til varden og hytta på toppen. Rakk heldigvis opp før skyene fikk overtaket. Nydelig panorama i alle retninger. Ble en fin nedkjøring tilbake og ble blant annet vitne til en stor flokk med villrein oppunder Ruphovden.