Kolleren og Grasdalskollen, over Mylla på ski (18.03.2020)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Brattholt gård - p-plass like før (464m)
Endpoint samme (452m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Kollern (688m) 18.03.2020 12:56
Grasdalskollen (642m) 18.03.2020 14:18
Visits of other PBEs Kollern parkering (504m) 18.03.2020 13:30

Start i knallvær fra Brattholt gård. Skispor gjennom skogen, korteste vei utpå vannet, Mylla. Så flott føre over vannet til Vestenden og Trantjern. Veldig flotte løyper herfra. men ved Ølja tok jeg heller skogsbilveien. Den var snø/islagt og kortere i fht. Kolleren som var første mål. Der skisporet krysset bilveien, litt sør om Ølja tok jeg på truger og gikk omtrent rett opp på Kolleren. Det som ser ut til å være høyeste topp, den med varden, ligger ca. 88 meter sør for det som på peakbook angis som høyeste. Vasset innom begge. Flott utsikt på denne topp som er så si fri for trær de siste 10 høydemeterne. Så litt mer svingete ned, og på med ski litt nede i lia.

Neste mål er Grasdalskollen. Også nå langs skogsbilveien på skøyteski. Så over i skispor etter 5-600 meter. Fulgte de fortsatt flott oppkjørte skisporene, både for klassisk og skøyting, til Nokså skogkledd topp, men noe utsikt er det. Nå siktet jeg på Roensætra, nordover, og med noe trugebruk og noe skibruk kom jeg omsider frem. Veldig idyllisk område, med gamle skigarder og stor åpne enger. Herfra langs det som er sommerveien, nå i råtten snø. etter 1,3 km var jeg atter nede i skisporet. Litt vei, Øljarunden tilbake, så samme vei over Mylla.
Flott tur i knall vær og supre løyper. Frister med gjentagelse.