Vending på Vending (07.03.2020)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point P-Plass Alexander Grieg hytta (573m)
Endpoint P-Plass Alexander Grieg hytta (566m)
Visits of other PBEs Vending (823m) 07.03.2020

Bra værmelding lørdag og meldt vind fra sør og nedbør fra sør til kvelden. Har ikke vært på tur i Hamlagrø området etter at jeg kom til bergen for 24 år siden. Vegen opp fra Dale har jeg heller ikke kjørt siden 80 tallet og den er fremdeles eksotisk. Litt vanskelig å finne parkering i "Osen" området. Ender opp på P-plass nedenfor Alexander Grieg hytta. Ingen tydlig løype opp på vannet, men flere brøyta veier inn til hytter med 2m brøytekanter som må forseres.

Opp på vannet skinner sola og jeg følger ei kvista løype mot sør. Forstår ikke at løypa er kvista helt til Vending så tidlig på året og faller inn på et annet skuterspor litt lenger mot øst. Roter litt i laus snø langs elva. Hunden finner en orrhane. Kommer meg etterhvert tilbake på den kvista løypa mot Vending. Sola blir erstattet av grå skyer og etterhvert litt snø og økende vind. Evt planer om å gå mot Fuglafjellet er ikke aktuelt. Det er meldt liten rasfare men det blir etterheverrt lite kontrast og blindføre. Spiser nista inne på Vending før retur.

Fint område som er ganske kupert og krever OK vær når en er ukjent. Prøver på nytt mot Fuglafjellet en annen gang !