Vesetfjellet via Mjølbotn (21.04.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hytten, Mjølfjell (650m)
Endpoint Samme (650m)
Ascents Vesetfjellet (1,127m) 21.04.2012
Visits of other PBEs Mjølbotnsetrene (840m) 21.04.2012

ETTERMIDDAGSTUR TIL VESETFJELLET

Endelig vår med lange, lyse dager. Vi ankom hytten på Mjølfjell lørdag 21.4 i 15-tiden. Etter middag ble det anledning til en liten skitur. Start kl 1645. Krysset Raundalselven på Øvre Vel-bro. Flott føre oppover mot Mjølbotn-setrene der jeg var oppe etter en time. Fortsatt til Vesetfjellet. Mer skavlet og hardt føre over 1000 hm. Oppe på toppen etter 2 timer. GPS ved trigpunkt/stang 383406 6727430. Fortsatte 150 m mot SØ til et litt høyere punkt (3-4 m ut fra GPS) markert av en liten steinvarde på GPS 383549 6727380. Fine nedrenn på bra føre, men grov og tung snø som gjorde at telemarksvinger var utenfor mitt kompetansenivå. Isteden ble det kryssing frem og tilbake på de bratteste partiene. Nydelig ettermiddagstur i praktfull natur ble det uansett!

Mjølbotnseter. Vesetfjellet i bakgrunnen mot høyre
Høyeste punkt på Vesetfjellet. Varde/trig-punkt skimtes i bakgrunnen.