Middagsnuten og Daurmålsnuten (12.05.2019)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Kysnesstølsvegen (295 moh) (295m)
Endpoint Grønrimb (camp) (500m)
Ascents Daurmålsnuten (1,061m) 12.05.2019
Middagsnuten (892m) 12.05.2019
Visits of other PBEs Kysnesstølsvegen bomveg (32m) 12.05.2019

Middagsnuten og Daurmålsnuten

Jeg var litt usikker på hvor langt opp Kysnesstølsvegen jeg kunne kjøre, men det viste seg at med litt forsiktighet, kom jeg helt opp til punket hvor "veien" krysser elven på 295 moh. Herfra går det god sti i variert terreng opp til Grønrimb. Her slo jeg av en prat med flere hyggelige stølseiere. Grønrimb er en av de mest spesielle stølene jeg ha vært på. Her ligger alle bygningene på rekke og rad (på en morenerygg?). Det var ikke så lett å finne en flatflekk, så endte opp med å sette opp teltet ved et av stølshusene. Videre opp til Skitnasætret går det også tydelig sti. Her tok jeg en liten pause. Fulgte så stien nesten opp til Svartavatnet før jeg tok opp (off-trail) rett mot nord. Ca 60 høydemeter fra toppen er det et bratt parti med litt klyving. Jeg satte fra meg sekken og fant en grei vei opp, og kunne stå på toppen av Middagsnuten kl 1425.

Parkering på nesten 300 moh på Kysnesstølsvegen.
Forlater Grønrimb på vei mot Middagsnuten.
Satte fra meg sekken nedenfor det bratte partiet. Daurmålsnuten bak.
Toppen av Middagsnuten, 892 moh.

Fulgte samme rute ned til sekken igjen, før jeg gikk langs det bratte partiet mot NØ. Hadde allerede spottet ruten Runemb fulgte opp på Daurmålsnuten og satte kursen mot denne. Det ser mye brattere ut fra avstand og det var lett å komme opp til enden av "fjellhyllen". Her gikk jeg litt for langt og måtte gå litt tilbake for å finne en grei rute opp (se gps-track). Litt klyving og rutefinding må til, men på tørt fjell er dette bare moro. Vel oppe på første topp punkt var det flott utsikt, sur vind og 10-20 cm med nysnø. Jeg tok noen bilder og målte høyden på toppen, før jeg trasket videre mot det østligste topp punktet. En halvtime senere kunne jeg måle den andre toppen også. GPS resultatene var veldig varierende, så det er vanskelig å se hvilke av de to toppene som er den høyeste. Ut ifra kartet er de like høye, så alle toppsamlere bør være innom begge to. :-)

Tilbakeblikk mot Middagsnuten.
Her slutter den naturlige "fjellhyllen" og man bør ta opp til venstre litt før man er kommet hit.
Artig terreng å klyve i. Flott utsikt er det også.
Godt med snø oppe på Daurmålsnuten.
Varden på den vestligste toppen.

Sørsiden av Daurmålsnuten er bratt, men jeg fant, etter litt leting, en grei vei ned. Videre ned mot Urdavatnet var det steinur i nesten 200 hm, før jeg kom inn på sti ved vannet. Derfra var det grei skuring tilbake, via Skitnasætret, til Grønrimb. Jeg ankom camp kl 1740 og fikk en fin kveld og natt i teltet. Dagen etter sto Storahorga og Dumben på planen.

Jeg komned til høyre i bildet.
Steinete ned mot Urdavatnet.
Passerer Skitnasætret igjen.
Camp på Grønrimb, ca 500 moh.