Montgo ved Xabia - grei sti fra øst (24.01.2020)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Montgo (753m) 24.01.2020 11:56
Visits of other PBEs Montgo - trail from east (215m) 24.01.2020 10:44
Parc Natural del Montgo (215m) 24.01.2020 10:44
Plana de Justa (210m) 24.01.2020 10:44

Tok av fra motorveien mot Xabia, og etter hvert viste skilt til Parc Natural del Montgo og parkeringsplassen jeg ville til. Dessverre lå skodda tungt oppi fjellsida i dag, så jeg regnet med lite utsikt.

Infoplakat stistart.

Stien gikk inn innover steppelandet mot sørvest, men etter nattens regnvær var det ganske gjørmete, glatt og ikke minst noe gjengrodd her, så jeg bestemte meg for å prøve veien i sør på returen. (Det skulle vise seg å være et bedre veivalg.)

Ganske gjengrodd sti i starten.

Snart nådde jeg foten av fjellet, og begynte på de utallige slyngene oppover. Kunne ønsket meg noe mer stigning på stien.

God sti, et sted bratt innunder en bergvegg.

Oppe på 600 m, like før jeg ankom SØ-egga, støtte jeg på et merkelig varselskilt om "vanskelig terreng", og skjønte straks at mine ønsker om mer stigning ble oppfylt her. Det ble brattere og en langt mer uregelmessig klippegrunn å gå på som krevde en stø fot, men altså et terreng jeg liker bedre enn bare å sikksakke meg oppover på tilnærmet flat sti.

Ser oppover brattegga.
Tilbakeblikk ned brattegga, i det skyene trekker seg litt unna.
Lite utsikt fra toppen i tåka.
Bratt ned til parkeringa.

Toppen ble nådd på 1t 17 min jevn gange, men var nok ikke noe stort høydepunkt de siste to ukene. Ikke minst pga tåka. En motbakkeløper var i ferd med å ankomme toppen. Jeg startet nå returen, men nede fra fjellet igjen holdt jeg meg på veien. Til slutt passerte jeg veibommen jeg hadde sett fra bilen da jeg ankom stedet, sammen med 5-6 varselskilt om hvor forbudt det var å parkere der. Måtte nesten le av slik skilt-overdådighet.