Svarttjennhøgda og nabotopper i Aurskog-Høland (21.01.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Halvorsrudhøgda (346m) 21.01.2020
Svarttjennhøgda (364m) 21.01.2020
Toverudåsen (323m) 21.01.2020

Til tross for at det er januar og vanlig aktivitet ville vært skigåing, er det så absolutt muligheter for tur når snøen uteblir også! Snø- og isfri skogbunn med telefrosne myrer er helt optimalt i mitt hode! ...og null insekter :-)
Denne dagen var det Svarttjennhøgda jeg hadde lyst til å utforske nærmere. Jeg parkerte ved den lille alpinbakken øverst i boligfeltet i Bjørkelangen og gikk veien videre innover herfra. Ved bommen som var noen hundre meter lenger inn så jeg at det var laget til en parkeringsplass for 3-4 biler. Kunne mao spart meg for noen hundre meters gange langs veien..

Det går an å parkere like ved bommen.

Turen gikk helt inn til Håmannsmyra, før jeg tok til venstre inn på en gammel ATV-vei som etter kartet mitt førte rett opp mot toppen. Underveis hadde jeg gått forbi en mengde turskilt både til Elgheia, Burholsetra og Høgåsen. Jeg begynte å få en anelse om at Svarttjennhøgda nok ikke var det mest besøkte turmålet her inne. ATV-veien sneiet like forbi toppunktet på Svarttjennhøgda bare ca 50 meter unna og dagens store turmål var i boks! Åpen og fin skog, men uten den store utsikten. Det var heller ingen markering på denne toppen.

Utsikt fra atv-veien på vei oppover mot toppen
ATV-veien stiger bratt oppover, og fører rett til toppen av Svarttjennhøgda
Denne lille bålplassen var den eneste markeringen på toppen
Svattjennhøgda 364 moh
Den lille høyden er Svarttjennhøgda 364 moh

Da dagen fremdeles var ung og jeg hadde lyst til å gå litt lenger, bestemte jeg meg for å besøke nabotoppene i samme slengen. Jeg tok direkte kurs mot Halvorsrudhøgda som ligger like ved. Turen gikk først ned i et søkk, og derfra rett opp mot toppunktet. Turen bort var helt grei, men heller ikke herfra var det noe utsikt.
Halvorsrudhøgda 345 moh
Fortsatte i samme retning mot Toverudåsen. Denne etappen innebar litt mer villgåing. Jeg valgte en litt nordlig bue slik at jeg slapp å gå for mye ned i dalsøkket. Litt tett skog enkelte steder, men stort sett var det greit. Platået oppe på Toverudåsen var stort og bestod i mange småhauger som godt kunne være det høyeste. Jeg valgte å stole på gps-kartet mitt som hadde markert et par prikker et stykke nordvest som jeg antok måtte være høyest. Dette var definitivt ingen topp som jeg trenger å besøke igjen.
Toverudåsen, trolig den høyeste haugen..

Tilbaketuren gikk bratt ned til enden av skogsbilveien rett nord for Rundtjenn, øst for dette og inn på den samme ATV-veien som jeg fulgte opp til Svarttjennhøgda. Fulgte denne til jeg var rett nord for høyde 354. Tok til høyre her og gikk over høyden og bort til Burholsetra hvor jeg traff på den gode turstien som går videre mot Elgheia. Tiden min var brukt opp denne dagen, og jeg fulgte stien tilbake til bilen. 3 timer og 20 minutter på hele runden.