Bjørndalsvida og Bjørndalsnuten (01.05.2019)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Camp S av Krokavatnet (610m)
Endpoint Skarstølen parkering (477m)
Ascents Bjørndalsnuten (1,016m) 01.05.2019
Bjørndalsvida (885m) 01.05.2019

Bjørndalsvida og Bjørndalsnuten

Gårsdagens flotte vær var dessverre ikke overført til 1. mai. Da jeg våknet i teltet og tittet ut, var ikke været så verst. Men, da jeg var klar for avmarsj, var det blitt tett tåke. Jeg hadde tatt en titt på ruten opp på Bjørndalsvida dagen før, så det gikk greit å finne veien opp den bratte fjellsiden i tett tåke. Det var tett hele veien, så gps'en ble flittig brukt. Toppen ble funnet, en selfie tatt og så bar det videre i tåken. Kom ikke under skydekket før jeg kom ned på 600 moh og nå åpnet det seg en flott utsikt over Nordre Grøndalen. Det ble derfor tid til en liten matpause og varm kaffe litt ovenfor stølshusene.

Morgenstund i Etnefjellene (og det var det siste jeg så av Bjørndalsvida).
På vei opp den bratte vestsiden av Bjørndalsvida.
Undertegnede på toppen av Bjørndalsvida, 885 moh.
Først ved Nordre Bjørndalen fikk jeg god sikt.

Deretter fulgte jeg god sti på østsiden til Søre Bjørndalen. På et punkt deler stien seg i to (ikke merket på kartet). Jeg fulgte den øvre delen, som går via en artig liten "tunnel", og var verdt de få ekstra høydemeterne. Ved Søre Bjørndalsvatnet la jeg fra meg sekken og gikk rett opp mot sørkammen. Bratt i starten, men ikke noe problem å ta denne snarveien opp på kammen. Vel opp på selve kammen, kunne jeg følge sti et stykke, men tett tåke gjorde det vanskelig å følge denne til topps. Jeg endte oppe med å gå langs tråkk helt fremme på kanten. Her er det stupbratt og sannsynligvis en fantastisk utsikt. Til slutt sto jeg nå på toppen. En sur og forblåst plass uten utsikt, som jeg hadde brukt 5t 30 min for å komme frem til. Ble ikke lenge her heller. Kom meg raskt ned, litt lenger inne på kanten denne gangen, og fikk tatt meg en god lunsj i nærheten av stølen i Søre Bjørndalen.

Her kommer "tunnelen" ut. Ta en tur innom!
Forsvinner inn i tåkehavet ovenfor Søre Bjørndalen.
Toppen av Bjørndalsnuten, 1016 moh. Angivelig en fantastisk utsikt...

Nå gjensto en 7 km etappe rundt Botnavatnet og opp til camp igjen. Dette var en fin opplevelse. God og variert sti, god sikt hele veien og flere fine hytter på veien. Oppe ved Knutsvatnet kom jeg igjen inn i tåkehavet og her blåste det sur motvind også. Nå var det ca en kilometer igjen og jeg gikk nå og funderte på hva planen min videre skulle være. Fremme ved teltet hadde jeg bestemt meg. Alt ble pakket ned og jeg satte meg på sykkelen og syklet de 4,5 kilometerne tilbake til bilen. Fortsatt i tett tåke! Sykkelturen ned gikk fort og greit og jeg nådde bilen rett før kl 1700.
Totalt nesten 9 timer på tur, 29 km, hvorav 4,5 på sykkel. Nå var neste mål Håfjellet.

Nærmer meg hytten ved nordenden av Botnavatnet.
Oppe ved Knutsvatnet bar det inn i tåken igjen.
Godt å komme frem til teltet igjen, men med dette været ønsket jeg ikke en ny natt her.