Upsete Fossdalsskavlen Hestabotn Ljosandbotn (04.01.2020)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point Upsete (794m)
Endpoint Ljosanbotn (727m)
Ascents Fossdalsskavlen (1,551m) 04.01.2020
Visits of other PBEs Ljosandbotn haldeplass (706m) 04.01.2020
Upsete stasjon (851m) 04.01.2020
Skavlbrudd nede i Fossdalen
Opp mot toppen med Breidalsbrjostet bak
Fossdalsskavlen
Grantre ved saltsteinen ved Borgarbuvann i 1000 m høyde

Vi har ligget i Basecamp (hytta i Ljosanbotn) og venta på en fin dag siden 30. des. "Prepareringen" av fjellet har har foregått kontinuerlig med snø, regn, vind og forskjellig temperatur. Lørdag var alt klart og vi satte klokka på ringing for å nå toget 10:37. Med en så fin dag blir det sikkert flere på tur? Neida, bare en konduktør og en japansk familie på ferie. Litt brøyting inn Breidalen og Fossdalen i ly for nordvesten. Oppe på Breidalsbrjostet tar den tak og det blir litt surt opp mot toppen. Ingen pauser pga temperaturen, vi får tære på julematen. Hjemme ved TurBo Lodge klokka 15 og det blir lunch(!) ved bålpanna.