Bukkeholsbrean, søre, midtre og store bukkeholstinden (16.04.2019)

Written by Hannes

Store Bukkeholstinden Sørøsteggen (2,044m) 16.04.2019
Ø1 for Søre Bukkeholstinden (2,050m) 16.04.2019
Visits of other PBEs Spiterstulen (1,106m) 16.04.2019
Bilde tatt rett etter første matpause før breen

Påsketuren startet med litt action, da luftdemperen på Audien eksploderte like før Båtskaret, og med et ble frykten over at påskens eneste 2000m-runde skulle bli avlyst. Her sto vi fast, med tidenes værmelding, fullpakket bil og campingvogn, og skyhøye forventninger. Heldigvis kom mine foreldre til unnsetning og lånte oss deres bil. Etter litt ompakk og flytting av både hunder, folk og turutstyr kunne vi sette kursen over Flya. Ikke var bommen låst heller, så det tok ikke lang tid før vi var etablert på campingen på Lom. Dagen etter forlot jeg, Leah og dogsa resten av turfølget for å ta fatt på etappen inn til Bukkeholsbrean. Heldigvis var det nok snø til ski hele veien, det er ingen selvfølge nå i dag, og i Bukkeholet ble dagens første solskinnspause tatt.

Like før vi er oppe på Bukkeholsbreen

Breen var strøken, med hardpakket snø, samt synlige sprekker i de mer usikre partiene. Videre opp til ryggen mellom Vest for søre Bukkeholstinden og Søre Bukkeholstinden var det udramatisk og faktisk ganske løs og fin snø. Videre var det lett klyving over til Søre Bukkeholstinden med joggesko. Eneste problemet var at fjell-appen hadde sluttet å logge, samt at alle kartdataene jeg hadde lastet ned dagen i forveien var borte. Derfor gikk det bort mye tid på å få inn nok mobildata til å laste inn hvilke topper som hadde pm10, noe som hadde blitt slettet i fra hjernen også av en eller annen grunn… Vi tok med oss Ø1 for Søre Bukkeholstinden imens vi ventet på nedlastingen, men skjønte raskt at de andre klumpene på ryggen bare var smårask så da var det bare å snu. Neste topp ut var Vest for Søre Bukkeholstinden, den var bare en lett og fin klyvetur unna. Nå hadde vi kartdata nok til å se at valgene så langt hadde vært riktige. I fra Vest for Søre B. Kunne vi se ruten videre opp til Strore Bukkeholstinden, her hang det en del snø som enda ikke hadde rast ut. Det var to tydelige bruddkanter i snøflanken opp mot toppen, og det hang fortsatt igjen en god del snø over bruddkantene som en eller annen gang skulle rase ut, så for å være på den sikre siden valgte jeg å ta Store B. I fra Nord-Vest.

Nesten alle dagens toper på samme bilde

Det ble en god del trasking på ski for å runde hele fjellet og gå opp i fra andre siden. Hundene ble parkert på Midtre Bukkeholstinden Øst, også var det bare å klyve i vei. Dette ble en lang og delvis spennende klyveøkt, heldig vis hadde jeg med meg en tøff og målbevisst klatrejente på turen!

Store Bukkeholstinden står for tur

Vi avsluttet med Midtre Bukkeholstinden vest, etter at vi kom tilbake til hundene. Skituren Tilbake til Spiterstulen var en fryd. Hundene dro oss hele veien, så her var det god gli for å si det sånn!