Syningen og Storeskardet (15.12.2019)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Start point Natten (919m)
Ascents Syningen (1,109m) 16.12.2019 14:40
Visits of other PBEs Storeskardet skinedkjøring start (954m) 15.12.2019 12:24

Besøk av Vegard og Charlie fra Oslo. Min tredje tur (andre tur for Marie) ned Storeskardet. Prøvde en ny adkomst-variant denne gangen. Parkerte så høyt vi kom oppe i Natten (begynt å spinne, så kom ikke lengre), og labba på feller oppover bilveien til den tok slutt. Deretter egne spor opp til masten på Syningen. Der tok vi av fellene, skrudde skiene i nedovermodus og satte kursen nedover mot Storeskardtjernet. Bratt, ulendt og mye skog, men et par fine svinger allikevel. Ved tjernet måtte fellene på igjen. Relativt flat labbing i løssnø 500 meter til terrenget bratner til nedover.

Som de tidligere gangene var nedkjøringa litt både og. Rikelig med pudder og flere åpne partier i toppen. Andre steder er det alt for mye skog, småkratt og stor stein. Særlig de siste hundre høydemeterne er gjengrodd av kratt og byr på lite skiglede.

Alle kom seg helskinnet ned, men det fristet ikke til gjentagelse hos de kvinnelige deltagerne.