Finnmark - Bretur med GPS-navigering (07.05.2014)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Ascents Savzavárri (578m) 07.05.2014

Andre dag sto Savzavarri for tur.
Parkerte i ei p-lomme i Kjæsdalen, ca 4 km fra kommunegrensa.

I dag var det skikkelig grått fra ca 400 hm, men fin temperatur og vindstille.
Fant ei snøbru over Fauskeelva, så skremte jeg opp en elg ved Russelva. Jeg så den først og han ble nok litt perpleks en stund før han jaget avgårde. Så over neste elveløp av Russelva og rett opp mot Einerfjellet. Fast og fint og lite snø oppover, så ingen rasfare akkurat.

På Einerfjellet var det null sikt og jeg vurderte sterkt å snu, men når man har reist så langt og været ellers er OK, så lot jeg det stå til. Jeg viste det ville bli en tung "bretur" med GPS-navigering. Ikke nok med at det var liten sikt, det var mye snø på fjellet og jeg måtte faktisk tråkke løype i dyp snø. Ingen kosetur med god sikt, men fant da omsider den lille toppvarden som stakk såvidt opp gjennom snøen. Jeg målte denne til 55m vest for topp-punktet på min GPS.

Det ble ett bilde og ei kakskive, og så retur i samme spor. Tror jeg så ca 5-10m av løypa foran meg på returen. Men hadde da løype og slapp navigering tilbake.
Nesten synd å "ødelegge" slike topper med null sikt …