Nordlandstur - Flott vårskitur med Rocky (24.04.2014)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Ascents Nordtoven (995m) 24.04.2014

Etter gårsdagens Breivasstind, kjørte jeg til Vesterbekkmo. Her traff jeg Beate på gården som ga meg tillatelse til parkering og som gjerne så at jeg tok med Rocky (elghund) på toppen. Jeg kjente ikke Beate fra før, men her oppe er jo folk kjenninger etter noen få ord :-)

Rokcy og jeg var godvenner etter få minutter. Utrolig godt lynne på denne hunden. Fulgte skogsvegen opp til hytta til hennes foreldre, som ja husket Inger Lise & Otto ...
Rocky fikk litt mat og vi gikk via Elvkroken, dvs. holdt litt over denne og videre over Litltovhaugen og Stortovhaugen. Fulgte delvis et gammelt scooterspor og det var fint i dalsøkket for Rocky. Opp på fjellet i nydelig vær og på toppen ved betongsøyla og toppvarden, var det helt vindstille.

Rocky la seg ned for avslapning etter ei kakskive fra meg og jeg vrengte av meg på overkroppen i sola. Ufattelig fint her oppe. Satt sikkert en time og nøt utsikten mot Vega, Sju Søstre, Dønnamannen, Tomskjevelen, Træna, Aldra, Strandtindan, Okstindan og Lukttinden og sikkert mer. Flott utsiktstopp!

Deretter slapp jeg Rocky løs og han fulgte meg lydig nedover. Dvs. jeg måtte vente på han noen ganger, men fra Elvkroken spaserte han fra meg oppover mot hytta. Luktet vel mat ...
Traff Else og Bjarne på hytta og tok en prat med de. De tok med Rocky ned, mens jeg "kruset" ned på ski. Straks etter kom de på scooter ned. Beate var også nede ved gården.

Jeg takket for gjestfriheten og lån av Rocky. En flott vårskitur sammen med Rocky!