Angels Landing i Zion National Park (02.11.2019)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Ascents Angels Landing (1,764m) 02.11.2019

En spenstig tur i Zion National Park. Luftig rute oppover en eksponert egg til toppen av en frittstående topp midt i Zion-canyonen. Kjettinger til hjelp underveis. Aldri særlig teknisk vanskelig og overkommelig for de fleste som ikke lider av sterk høydeskrekk. Allikevel - usedvanlig eksponert for å være en tilrettelagt tur i en amerikansk nasjonalpark. Infoplakater opplyste om at 9 personer hadde falt ned fra eggen siden 2004 (og følgelig omkommet). Jeg var nesten forundret over at det ikke var flere.

Vi var der midt på formiddagen en lørdag, så var ekstremt mye folk, med påfølgende kødannelser både på vei opp og ned igjen fra toppen. Allikevel - absolutt verdt turen. Om man har klatrekunnskap og tau med seg så går det visst flere fine klatreruter opp til toppen fra motsatt side.

Fornøyd Marie - ett av de få øyeblikkene vi ikke hadde folk rett foran eller bak oss på Angels Landing.