Gråberga + Rabbolen (Orkdal 7-8/25) (07.11.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point 2,6 km innover Husdalvegen (195m)
Ascents Gråberga (422m) 07.11.2019
Rabbolen (518m) 07.11.2019

Kjørte ut til Orkanger og fortsatte etter Fv 710 som går til Lensvik og Agdenes. Etter Geitastrand svingte jeg til venstre inn etter skilt Husdalen inn på vei 6640. Etter 2,6 km parkerte jeg til venstre på en stor plass, sannsynligvis en lunneplass for tømmer. Jeg gikk litt tilbake, og ved det siste huset på Håggågjerdet går det en traktorvei ca 400 m opp i skogen. Videre i rett kurs mot Gråberga. Myrområde på toppen, men på noen steiner litt bortenfor høyeste punkt var det et jernboltfeste i steinen. Kanskje det er rester etter et trigpunkt? Ca 60 meter lenger NØ er det bygde en varde. Her er det snaufjell og høyfjellsfølelsen melder seg. Siste Pb-bestigning i 2016. Jeg gikk videre ganske bratt ned fra Gråberga i retning Aundalsbekken. Herfra er det bra stigning mot toppen av Rabbolen. På toppen er det en stor varde med to trimkasser, hvorav den ene inneholder et syltetøyglass med bok. Varden er skiltet med navnet på toppen. Ingen peakbookere siden 2017. Utsikt i alle retninger. Returen tok jeg samme vei via Gråberga, så egentlig har jeg besteget Gråberga to turer. Jeg kunne ha droppet Gråberga på returen og fulgt Aundalsbekken ned mot veien. Været i dag var minus sju grader og sol. Alle myrene og myrtjønnene var frosset.

Soloppgang ved Geitastrand mot Orkdalsfjorden
Fulgte en traktorvei ca 400 meter fra Håggågjerdet
Velkommen til baren
Høyeste punkt på Gråberga
60 meter NØ for toppen av Gråberga er det laget en varde på noe snaufjell
Rabbolfjellet i sikte
Stor varde med trimkasser på Rabbolen