Kistrandtindan (06.04.2012)

Written by krillekrokodil (Kristoffer Olofsson)

Ascents Kistrandtindan (979m) 06.04.2012

Startade turen i dåligt väder men hoppades på att det skulle spricka upp då jag var bestämd på att gå till toppen efter tre avbrutna försök (på grund av dåligt väder). Dagarna före hade det varit väldigt växlande så min förhoppning var som sagt att det skulle spricka upp. Det gjorde det så klart inte den här dagen.
Jag bröt mot nästan alla fjällvettregler, gick ensam på ett fjäll som jag inte var väldigt känd med och vände inte när jag borde ha gjort det. Dessutom hade jag inte med det utstyret jag borde haft och gick fri för ström i mobilen (gps och karta).
När jag 2 timmar för sent nådde toppen var det inte mer än ca 50 meters sikt och den blev ändå värre när jag skulle åka ner. Jag fick i stället gå med skidorna i ca den riktningen jag trodde att jag skulle, men slutade med att komma ner ca 2 km från den plats jag hade tänkt mig ner på.
Då hade sambon redan hunnit ringa polisen för att efterlysa mig, dock hade inget sök påbörjat när jag kom till bilen och fick ström till min telefon.
Snön var dock fin i de övre partierna :)