Stamping i dyp snø på Skrott og Geitafjellet (27.10.2019)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Fitjadalen (274m)
Ascents Skrott (1,320m) 27.10.2019 11:27
Glynt (1,253m) 27.10.2019 12:29
Geitafjellet (1,255m) 27.10.2019 13:19
Visits of other PBEs Breidablik (1,163m) 27.10.2019 13:55

Nydelig dag i fjellet. Etter gårsdagens turer på skogstopper i lavlandet, var det på tide å komme seg opp i høyden da værmeldingen viste strålende sol denne søndagen. Jeg og Harald kjørte fra Bergen til Hardanger. Planen var en rundtur over Skrott, Manfjellet, Geitafjellet og Kjetilsnuten.

Skrott og Manfjellet speiler seg i Fitjadalsvatnet en nydelig morgen

Vi parkerte i Fitjadalen ved stistart mot Breidablik og Skrott. I starten følger man en anleggsvei rundt 400 meter gjennom hyttefeltet her inne før man deretter går inn på stien med skilt mot Breidablik. Stien går nordover med bra stigning gjennom skogen. Det var morgentåke og trolsk stemning i lavlandet. Regnet hadde også i løpet av de siste dagene gjort terrenget veldig vått og gjørmete.

Vi kom etterhvert over tregrensen og snømengden økte. Solen kom etterhvert frem og det ble ganske så behagelig. Oppe ved Håsete var vi i le for vinden og solen stekte såpass godt at vi kunne gå videre i bare trøyen.

De røde T-merkene var ikke vanskelig å få øye på i snøen, så det var enkelt å følge stien. Kom omsider opp til hytten sør for vann 1087. Herfra tok vi av på stien opp til Skrott. Denne er ikke merket med røde T-er, men det var likevel enkelt å se hvor stien gikk. Knedyp snø oppover hit enkelte plasser, så tempoet dalte noe, men det gikk fremover.

Vi ankom etterhvert toppen av Skrott, hvor vi fikk magisk utsikt over Hardanger. Vi tok nisten her oppe. Vi hadde jo i utgangspunktet tenkt oss videre opp på Manfjellet, men da vi så hvor kupert terrenget så ut, i tillegg til at det var såpass mye snø, droppet vi det. Det var en avstikker fra ruten, og noe vi kom til å bruke mye tid og krefter på.

Harald på toppen av Skrott

Tok på oss gamasjer og fortsatte nedover nordryggen. Dette var en skyggeside og derfor vesentlig kaldere. Masse snø som vi kunne leke oss i. Vi både rullet og hoppet nedover. Fulgte stien over Glynt og ned på nordsiden før vi krysset stien mellom Breidablik og Hamlagrø. Videre opp på Geitafjellet i relativt enkelt terreng, sett bort ifra at jeg greide å plumpe gjennom isen på et lite vann. God og våt på ene foten der ja.

Hardanger altså!

Flott utsikt fra toppen av Geitafjellet også, men i disse snømengdene gikk det tregt og det var et godt stykke bort til Kjetilsnuten. Vi bestemte oss nok en gang for å tilpasse ruten etter forholdene og droppet derfor denne også.

Steinladetjørn

Vi fulgte nå sporene våre ned igjen fra Geitafjellet et lite stykke før vi gikk videre til Breidablik. Hytten var varm og god og vi tillot oss selv en liten omvisning. Flott og moderne DNT-hytte. I andre etasje var det plassert komfortable stoler ved avlange vinduer med nydelig utsikt. Hit skal jeg tilbake en vinterkveld, sette meg ned med en kopp kaffe og nyte sollyset og blåtimen.

På vei ned nordryggen på Skrott
Alltid like fantastisk når vinteren melder sin ankomst. Det gledes!

Det var nå blitt såpass varmt i solen at det var ganske behagelig å sitte på benkene utenfor hytten og ta en kaffe og matbit. Såpass varmt at snøen rundt oss smeltet. Herfra fulgte vi DNT-stien på langs med Steinladetjørn og over Vindskjersleitet. Omsider kom vi tilbake til sporene våre fra turen opp. Nå var det stort sett bare slaps vi gikk i. Traff på et knippe andre folk som var på vei til Breidablik for en overnatting. Skulle gjerne også gjort dette dersom jeg hadde fri fra jobb dagen etter. Det kom til å bli en fin kveld der oppe.

"Pow Pow! Hiking edition."

Etter en stund var vi nede igjen ved bilen. For en tur. Hardangerfjell av øverste klasse. Vi satte nå kursen mot Hellestveit for en tur på Hellestveitåsen, like ovenfor Øystese.