Vinjakula - Bjerkreim, 312/404 (27.10.2019)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Vinjakula vest (907m) 27.10.2019
Visits of other PBEs Maudalsbrekka parkering (450m) 27.10.2019

Kjørte fra Stavanger til Byrkjedal der jeg fulgte skilt mot Maudal og parkerte på Maudalsbrekka parkering en stor parkeringsplass på toppen av veien. Her startet merket sti mot Vinjakula på motsatt side av veien. Bratt første biten før det flater ut noe og så går stien ned ei kløft mot vann 613 og så opp igjen på andre siden. Litt småkupert langs småvann i stort sett lettgått terreng. Ikke langt fra toppen var det først ei bratt steinur som måtte forseres før jeg kom til hammeren som var beskrevet i andre rapporter. Lite snølag her, men ingen problem å komme seg opp og da var det få metre bort til den store varden. Gikk innom den lille varden også. Tett tåke og sur vind på toppen så ble kort opphold før jeg gikk samme vei tilbake. Stien er vardet og stort sett greie å følge, men tåka kom og det var etterhvert et lite snødekke på bakken så det var ett par steder jeg mistet vardene av syne og surra rundt litt før jeg fant de igjen relativt fort. Brukte to timer til toppen og nesten fire timer totalt på turen.

Stistart Vinjakulen
Bratt snødekt steinur nær toppen som måtte forseres
Tåke på toppen, den store varden skimtes
Skydekket sprakk opp så ble litt utsikt på vei ned til parkeringa