Nepal Okt 2019 - Mount Everest Base Camp (11.10.2019)

Written by Oyfage86 (Øyvind Fagervold) GSM

Thukla (4,641m) 11.10.2019
Tribhuvan International Airport (1,338m) 11.10.2019

Nepaltur - Oktober 2019

11. Oktober 2019 gikk flyet fra Oslo. En tur som var tenkt på lenge. En tur min søster hadde vært på via Hvitserk (Island Peak). Jeg hadde også ønske om å besøke Himalaya, men uten Island Peak, da dette medfører mer risiko.
Min tur ble bestillt hos EcoExpedition. Dette firmaet var noe billigere, samtidig så brukte de lokale guider. Noe jeg tenkte på som positivt. Kommer nærmere kulturen.

Vi skulle være en gruppe på 7 stk. De andre var allerede i Nepal. 3 stk i Namche Bazar, de 3 andre skulle jeg møte på hotellet i Kathmandu.

Trodde allerede på Gardermoen at turen var spolert av flyselskapet. Jeg skulle fly med Emirates, noe jeg såg veldig frem til. Men det viste seg at flyet jeg skulle ha videre fra Dubai hadde allerede gått. Dette fikset de med noen tastetrykk, og jeg var uansett i rute mtp felles flyving opp til Himalaya med de 3 andre som ventet i Nepal's hovedstad.

Den lange flyturen gikk egentlig ganske kjapt ned til Dubai. Emirates og Qatar airlines kan nok ikke sammenlignes med andre flyselskap. Her fikk jeg sett gjennom mange filmer. Noe dårligere fly fra Dubai til Nepal. Men her sov jeg største delen av turen.

Hovedstaden:
Omvisning m/ Monkeytempel og mer.

Kom ned til Kathmandu dagen etter (12 Oktober), eller jeg må vel nesten si opp til Kathmandu etter å ha vært på flyplassen i Dubai. Nå var jeg på litt over 1300 moh og flyplassen i Dubai er såvidt over havet. Her sto sjåfør å ventet på meg, alt i skjønneste orden. Drar til hotellet.

Her er det en rask innlosjering, for så møte de andre 3. Omvisning i Kathmandu og Monkeytempel med mer står på planen. Litt sliten etter flyturen, men allikevel en dag etter de andre, så må føye meg til programmet. Det ble en knall opplevelse og start på Nepal-tilværelsen. Matbit og tidlig kvelds, da vi skulle opp grytidlig for å fly til Lukla dagen etter.

Dag 1 i fjellet 13.Oktober:
Spektakulær helikoptertur til Lukla.

Rundt 04.30 dro vi til flyplassen. Vi hadde booket helikopter opp til Lukla. Dette var blitt endret, da vi opprinnelig skulle ha propellfly. Helikopter skulle være sikrere.
Spektakulær helikoptertur før vi møtte våre bærere som sto klare iført kun slipperser. Mine Lundhags Bjerg fjellsko ble gitt bort på første fjelldag da jeg ikke hadde hjerte til å se våre bærere gå uten skikkelig skotøy. Vi tok så beina fatt mot Phakding. En kort dag.

Dag 2 i fjellet 14.Oktober:
Phakding - Namche Bazar.

Da det allerede var 3 stk som ventet på oss i Namche, ble det en litt lengre dag.
Her ble vi møtt av luftige hengebruer, fosser og Yak-okser.

Dag 3 i fjellet 15.Oktober:
Dette ble en akklimatiseringsdag.

Hadde møtt de andre og vi var nå 7 stk i gruppa. Møtte også vår andre guide Moti. En hyggelig fjellfant med endel bedre engelsk språk og mer svar på diverse spørsmål. Mer erfaring enn vår første guide som var på sin første tur.
Vi startet ikke grytidlig denne dagen, da vi skulle være her ei natt til. Derfor en litt lengre frokost. Ble en litt lengre akklimatiseringstur. Vi gikk opp fra Namche til Everest View Point. Dette var et spisested og overnattingssted på 3880 moh. Her åpnet det seg opp og vi såg Everest, Lothse og Ama Dablam.
Etter lunsj her oppe, så gikk turen videre rundt til Khunde. Her skulle det være både sykehus men også Everest bestigere. Det ble derfor en stopp hos Nuru Sherpa, og spiseriet hans. Han hadde 9 eller 10 bestigninger av Mt.Everest. Morsomt å møte en bestiger av verdens toppunkt, morsomt var det også at han nettopp hadde kommet hjem til Nepal, da han hadde vært i Norge for å lage trapper i vår fjellheim.
Han hadde forrøvrig også ønske om bestigning av Ama Dablam, men kona hadde satt ned foten, enn så lenge.
Etter en matbit her, gikk turen ned til Namche igjen, returen gikk via Syangboche og den nedlagte flystripa her. Klargjøring for videre gange til Tengboche neste morgen.

Dag 4 i fjellet 16.Oktober:
Namche Bazar - Tengboche.

Nye luftige hengebruer, bærere og Yak-okser med overlast, og en destinasjon med det viktigste munkeklosteret i fjellet. Vel fremme i Tengboche gikk vi en tur opp til Tengboche High Point, bare for å få noen høydemeter mer enn vi skulle sove på.

Dag 5 i fjellet 17.Oktober:
Tengboche - Pangboche.

Startet dagen med en rask frokost, før besøk av Tengboche Monastery. Noe spesiellt å starte dagen med en munke-messe høyt til fjells. Men også morro å ha sett.
Ble så en veldig bra dag mot Pangboche. nye glimt av Ama Dablam. En voldsom autostrada av sti gjør at det er ingen sak å gå i fjellet her. Fremme i Pangboche, innlosjerer oss, før vi går en tur litt høyere opp i lia der. I morgen er det et av høydepunktene med turen. Foten av Ama Dablam.

Dag 6 i fjellet 18.Oktober:
Pangboche - Ama Dablam BC og Peak 5001.

Dagen idag har flere virkelig sett frem til. Akklimatiseringstur til Ama Dablam BC.
Vi vandrer fra Pangboche etter frokost. Fra her har jeg kun en setning å komme med.
Fotomotiv kommer på løpende bånd av dette fjellet. Vi møter på bærere med last som skal opp til Basecamp. Det viser seg å være aktivitet her oppe nå. Det er flere ekspedisjoner som skal opp på Ama Dablam i et værvindu 21-22.Oktober. Jan-Kristian i gruppen vår får også prøve en bærers jobb. Konkluderte vel med at det ikke var en vanlig jobbhverdag å gå med overlast mot pannebrasken.
Oppe på Ama Dablam BC ser vi flere telt-leirer. Her er det Franskmenn, Slovaker, Belgiere og Nederlendere. Vi traff på en Belgier nede i BC. Hyggelig kar som såg lyst på bestigning 22. Oktober. Etter noe kommunikasjon med telt-leirer, så gikk vi opp på en nabotopp, som vi hadde sett på kartet dagen før. Eller ås som vår guide Moti kalte det. Denne var målt til 5001 moh, og ingen navn. har derfor lagt den inn som Peak 5001 her.
På tur ned fra denne traff vi en Slovak på tur opp til ABC, som skulle bestige Ama Dablam 21.Oktober. Kult å veksle noen ord med folk på ekspedisjon.
Retur mot Pangboche. Gikk noe alene på tur ned. Ble en del tanker og tårer. Tanker på at jeg ikke får snakket med min søster om denne turen. Hun som også besøkte dette fantastiske fjellområdet. Verdens vakreste fjell, Ama Dablam gjorde inntrykk.

Dag 7 i fjellet 19.Oktober:
Pangboche - Pheriche.

Nå skulle vi forflytte oss opp til Pheriche. Stedet var kjent for høydesyke senteret i fjellet. Mange blir fraktet hit om de blir dårlige i fjellet. Merket at dette stedet lå i en dal og det ble her kaldere. Vi hadde her foredrag av amerikaneren som jobber der oppe. Veldig nyttig lesing og interressant høring. Vi gikk en liten tur opp til Nangkartshang Gompa bare for å ta noen ekstra høydemeter før søvn. Her fikk vi utsikt fra siden på Ama Dablam. og ser også ned på Dingboche.

Dag 8 i fjellet 20.Oktober:
Pheriche - Lobuche.

Etter en natt her i Pheriche og vinteren meldte sin annkomst. Så hadde også luftveiene og halsen min fått kjørt seg. Det er ikke nevneverdig isolasjon i te-husene oppe i Himalaya. Og med vinter og minusgrader gjennom natten, så merket jeg på halsen at nå var noe på gang.
Dette ville prege turen videre, men vi var på 3-øverste overnatting nå, og kunne ikke snu nå!
Turen gikk så bortetter dalen, før vi gikk opp mot Thukla. Her er det noe stigning, og startet å merke at luftveiene ikke spillte på lag. Vi hadde en matstopp i Thukla. Turen videre gikk så forbi minne-plasse for de omkomne på Everest, før vi gikk videre til Lobuche. Her ble det også en liten tur til et høyre punkt en soveplassen. Her oppe var det full vinter, og guiden vår Moti, satte igang en lek oppe i høyden her. noe som fikk varmen i oss. Natta ble allikevel ganske kald.
O2 metningen har dalt litt, men fortsatt bra. Denne målingen blir gjort både kveld og morgen. Og har vært rimelig bra hele veien.

Dag 9 i fjellet 21.Oktober:
Lobuche - Gorak Shep og Mt.Everest BC.

Nok ei kald natt, men kommer oss da opp. Frokost inntatt og snuta settes mot Everest Base Camp. En kald dag, med snøvær. Men desto mer morro er det å komme frem til Mt. Everest Basecamp. Her er det lite aktivitet nå. Kun opprydding. De gule teltene som ofte går igjen på bilder, er ryddet ned. kun telt som oppryddingsmannskaper benytter her nå. Mange turister her. Og vi møter også en gruppe fra Malaysia på rundt 25-30 stk. Her ser vi også at mange blir fraktet ned på esel pga høydesyke.
Når det er sagt, er vi 7 i gruppa forholdsvis opplagte. Selv om sår hals og luftveier har meldt seg hos noen andre også. Vi når Everest BC alle sammen. Veldig spesiellt å være her, da jeg går i fotsporene til min søster. Jan-Kristian fant en fin liten stein her på Everest BC. Denne ble derfor med hjem til graven hennes.

Dag 10 i fjellet 22.Oktober:
Forsøk på Kalla Pattar og start på returen hjem

Står opp grytidlig for å gå opp til steinhaugen av en topp. Vi ble 5 av 7 stk som gikk i veien for å nå denne toppen. Jeg hadde sovet ganske dårlig om natten, men måtte forsøke å nå denne toppen. Gikk i vei for å nå soloppgangen. Jeg hadde også nå litt hodebank, det var nok feber i kombinasjon med luftveisproblem. De 2 som ble igjen hadde også problemer med luftveier og mage nå. Jeg ser vel egentlig ganske kjapt at det var dumt å legge i vei, og endte med å snu på litt over 5400 moh. Gikk så ned til Gorak Shep igjen og sov til de 4 andre kom ned igjen fra toppen. Dermed var det bare å gjøre seg klar for returen ned fra fjellet, og destinasjon Dingboche.

Dag 13 i fjellet 26.Oktober:
Ned fra fjellet, Lukla - mellomlanding - Ramechhap lufthavn og biltur til Kathmandu.

Dagen var kommet for retur til Kathmandu. Etter å ha gått returen fra Gorak Shep til Dingboche den 22.Oktober, der jeg tok avskjed med de andre i gruppa som skulle prøve seg på Island Peak. Ble det en rask retur ned til Lukla. Dingboche til Phortse, for så gå Phortse til Pakding og Pakding til Lukla. Ble ei ekstra natt i Lukla. Og propellfly ned den 26.Oktober. Her ble det ei mellomlanding på Ramechhap lufthavn og en syk biltur ned til Kathmandu. Jeg er jo vandt til dårlige bilveier, men denne tok kaka. Det var gøy i starten, men når hastigheten gikk opp, veien like humpete eller verre, ble det ikke like morro. Kom oss omsider ned til Kathmandu og hotellet igjen. Her i hovedstaden var det nå lysfest. alle bygninger var dekorert med lys, inngangsparti dekorert med farger. og jeg fikk også et kastemerke i pannen.
Ble ei natt her i Kathmandu på hotellet før flyet gikk hjemmover til Norge. Med samme mellomlanding i Dubai. På gardermoen 28.Oktober ventet pappa med bil. Godt slippe kjøre mer kollektivt da :)

Alt i alt en meget bra tur, med Ama Dablam BC og Peak 5001 som høydepunkt.
Jeg kom ikke opp til toppunktet Kalla Pattar som var i programmet, men lite kan gjøres med luftveisproblem oppe i over 5000 meters høyde. Uansett en fantastisk tur, med bra gjeng, og opplegg. En opplevelse jeg ikke skulle vært foruten, og det å kunne gå i fotsporene til min søster som forlot oss starten av 2019 gjorde at turen ble ekstra følelsesladet og spesiell. Et minne fra turen ble med hjem i form av en stein fra Mt.Everest Basecamp, som ligger på graven hennes.