Hanglefjellet - høyest i Berlevåg (12.10.2019)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Austertanaveien (300m)
Endpoint Samme (300m)
Ascents Hanglefjellet (619m) 12.10.2019
Visits of other PBEs Hanglefjellet parkering (300m) 12.10.2019

Tung tur til Hanglefjellet, Austertana

Etter den flotte turen til Gárdevárri i Måsøy/Kvalsund dagen i forveien ble det en lang biltur videre østover mot Austertana. Kjørte først til Lakselv og fortsatte til Børselv. Videre over Børselvfjellet til Ifjord, over Ifjordfjellet der det kom opp en flott fullmåne og etterhvert også flammende, flott nordlys. Så ned til Vestertana og Tana inn til Tana bru før de siste 40 km nordover til overnatting i Austertana.
Værmeldingene for turdagen var ikke lovende - skyet vær med tåke på toppen, og omtrent slik ble det også.

Fra Austertana kjørte jeg den flotte Austertanaveien mot Kongsfjord og fant parkering på Hanglefjellet parkering. Vurderte å parkere på Hanglefjellet p-plass som ligger en del nærmere toppen, men fant ingen egnet parkering her - kun en smal veiskulder.

Parkering på stor plass ved den gamle veien. Oppgangen til Hanglefjellet ligger lenger mot venstre utenfor bildet

Ved P-plassen er det tydeligvis en samlingsplass med grind i reingjerdet og masse spor etter reinsdyr som var blitt hentet av lastebil. Fra parkeringen er det ca. 4 km å gå vestover mot skaret som fører opp mot toppen. Fulgte Sola19 (Solveig Føreland) sin rute her slik det fremgår av GPS.sporet. Lettgått terreng og uproblematisk kryssing av bekken mellom Riidoveaijávrrit-vannene. Noe mer snø i terrenget på 330m enn forventet, og verre skulle det bli!
Fremme ved skaret etter vel en time. Her er det først ca 150 hm opp til et flatere parti med et lite vann før nye 80 hm opp til det store platået sør for toppen.

Skaret opp mot 480 moh
Fra bunnen av skaret østover mot Riidoveaijávrrit 330

Ganske mye steinur i skaret, men ikke av verste sort. Jeg gikk først opp på østsiden av bekken der det var ganske fint å gå. Her var det faktisk også sporadiske tegn til sti-tråkk. Krysset så over på vestsiden av bekken da terrenget så greiere ut her og kom opp til det lille vannet øst for 529 toppen.
Snødybden hadde gradvis tiltatt oppover i høyden og gjort det tyngre å gå. Virkelig tungt ble det i oppstigningen nord for vannet der snøen hadde blåst ned fra flaten mot nord og fonnet seg. Her gikk snøen stort sett til midt på leggen og stedvis enda høyere. Progresjonen ble deretter.
Heldigvis ble det noe bedre den neste km oppe på flaten der snødybden var mindre, men igjen tyngre opp mot selve toppen. Endelig fremme ved varden etter nesten 3 timer (6 km). Siste halvdel av turen hadde vært skikkelig slitsom!

Et ensomt fotspor på vidden sør for Hanglefjellet
En liten skrent nær varden bryter monotonien!
Varden på Haknalancearru/Hanglefjelelt 621 på grenselinjen mellom Berlevåg og Tana. ''Cearru'' betyr høyfjellslette på samisk. ''Haknalan'' har jeg ikke funnet noen forklaring på

GPS ved varden 35W 566825 7823227 som stemmer med Kartverkets koordinater. PB-koordinatene justeres.

Utsikten ble noe bedre med noen hundre meters sikt mens jeg var på toppen, og bedret seg ytterligere på vei ned. Returen gikk heldigvis adskillig lettere da jeg kunne gå i egne spor tilbake.

Utsikt sørover fra øverst i skaret på returen
Mot Riidoveaijávrrit i sørøst
Ettermiddagshimmel mot sørvest fra øverst i skaret

Tilbake ved bilen etter en tur på vel 5 timer (3 timer opp og 2 t ned) etter en fin, men tyngre tur en forventet pga mye snø i høyden, godt fornøyd med min tredje kommunetopp i Finnmark. Heldigvis var det ikke lange kjøreturen herfra til overnatting i Vadsø.

Litt av

Written by Olepetter 19.10.2019 20:41

en årstid du har valgt for fotturer i Finnmark!

Sv: Litt av

Written by knutsverre 20.10.2019 10:28

Alle årstider har sin sjarm, Ole-Petter! Slapp i hvert fall unna myggplagen! Egentlig helt OK turforhold i Finnmark i oktober, bortsett fra siste del av denne turen til Hanglefjellet!