Psilorites (Mount Ida) fra Fourfouras langs E4 (15.10.2019)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point Fourfouras (500m)
Endpoint Fourfouras (500m)
Ascents Mount Ida (2,456m) 15.10.2019

Er igjen på høstferie med sol og bad i Matala på Kreta. Fra stranda ser en rett opp flotte fjell. Gikk opp fra sørsiden for 2 år siden Psilorites (Mount Ida) fra Kouroutes. Var lang tur med litt rot for å finne vegen. Prøver nå igjen, men nå fra Fourfouras litt lenger vest. Her skal det og være merka sti med E4. E4 er en fotrute som går fra Portugal til Kreta !

Finner stistart greit med et litt falmet gult skilt rett ved en kirke i utkanten av byen. Litt dårlig merka i gult og sort men jeg finner vegen vha et nytt turkart i målestokk 1:30000 med 20 m ekvidistanse. Jeg bruker 4:45 opp og 3 timer ned. Ingen lagring av spor opp pga tekniske problemer men jeg tok ikke heis eller helikopter. Mista stien mellom 1200 og 1300 moh.

Psilorites set fra Comos stranda.
Startsted
E4
E4
Jeg ser rødt bedre
Litt bratt
Utsikt mot stranda i sør
Toppen med steinhytte
Utsikt mot vest. Tydlig sti opp fra nordsida