Guidet tur til Mollejus (Kautokeino) (06.10.2019)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Biedjovággi-veien (512m)
Endpoint Samme (512m)
Characteristic Other trip
Ascents Mollejus (973m) 06.10.2019 13:40

Opplevelsestur til Mollejus

Hovedmålet vårt for turen til Alta og Kautokeino var besøk på de tre gjenværende toppene på Unesco/Struvelisten i området, nemlig Lille Raipas, Luvddiidčohkka og Muvravárri. Siden vi skulle til Kautokeino undersøkte vi og mulighetene for en tur til Mollejus. Det var for sent på året til å tenke på noen fottur og for tidlig for skitur. Etter å ha lest turapportene fra otto (Otto Lund) og innerdal (Inger Lise Innerdal) som var der i august 2007, kontaktet vi Villmarksenteret i Kautokeino. Det viste seg at samme Isak Mathis fortsatt eide og drev stedet. Isak sa seg og villig til å ordne med transport inn til foten av fjellet med firhjulinger.

Etter overnatting på Villmarksenteret var vi klar for avgang mot Mollejus kl 10 denne søndagen, meget spent på hva dagen vil bringe av opplevelser. Og vi ble ikke skuffet!

Rigget for tur til Mollejus fra Villmarksenteret med to firhjulinger på hengeren!

Vi kjørte vei 7982 nordvestover mot nedlagte Biedjovággi gruver, nærmere 1 times biltur på bra, men noe humpete vei. Et stykke før gruvene begynner veien å bli skikkelig dårlig. Her parkerte vi bil og henger og Isak gjorde klar firhjulingene. Imponerende teknikk med å få kjøretøyene av og på hengeren - dette har du gjort noen ganger før, Isak!

Det var grått vær og omkring null grader, men heldigvis ikke nedbør av betydning. Det var meldt kuling på Molljus. Vi hadde kledd oss godt med varme dunjakker og tette bukser og klarte å holde varmen på turen.
Isak kjørte først med Astrid på baksetet mens jeg fikk min debut som firhjuling-sjåfør på Finnmarksvidden! Eventyret var i gang!

Vi stoppet først ved den eneste gjenværende bygninger ved gruvene. Isak jobbet her som lastebilsjåfør i mange år, og er meget godt kjent i området. Interessant og utfyllende info om gruvevirksomheten i Biedjovággi finnes på denne linken: Frå "Viddas gull" til gull på Vidda

Biedjovággi gruver. Her lagres det tusenvis av borekjerner fra anleggstiden
Inne i bygningen
Enorme områder med gruveavfall og flere hundre meter dype, kunstige innsjøer

Vi fortsatte gjennom gruveområdet et godt stykke før vi kom inn på selve firhjulingsporet. Sporet går gjennom et spesielt og utrolig vidstrakt, relativt flatt viddelandskap. Kjøreturen var en opplevelse i seg selv der den gikk opp og ned i delvis snødekt terreng, over stokk og stein, små elveløp og delvis frosne myrområder. Helt utrolig for en fremkommelighet disse firhjulingene har.

Flere ganger måtte jeg stoppe opp fordi terrenget virket for dypt og bratt å ta seg frem gjennom, men jeg hadde jo Isak foran så da var det bare å forsøke å henge på! Litt venting ble det nok på ham med en uvant søring som etterslep, men vi kom da frem til foten av fjellet uten skader eller havarier etter ca. 1.5 time på firhjulingene.

Isak og Astrid godt påkledd og klare for toppstøtet
.. og her er søringene fra Bergen! Foto Isak.

Fra der vi parkerte kjøretøyene var det knappe 2 km og 200 hm til toppen. Isak ville bli med oss på turen til toppen, og fant en grei og rolig rute oppover. Det var 5-15 cm tørr og fin snø i terrenget, truger hadde ikke vært til nytte.

Isak og Astrid på vei oppover mot Molljus i lett snødrev
De nærmer seg toppen

Oppe på toppen etter ca. 1 time. Vinden tok godt - antagelig liten kuling. Bra sikt, men gråvær over hele området.
Nedsnødd varde på GPS 34W 5520436 7699107 i samsvar med Kartverkets koordinater. PB-koordinatene oppdateres,

Astrid og jeg på kommunetoppen i Kautokeino!  Foto Isak
Astrid og jeg på kommunetoppen i Kautokeino! Foto Isak
Vår gode og hyggelige guide Isak og Astrid
Fokus på varden - ikke noe egnet sted for lenger opphold denne dagen!
Uendelige vidder! Utsikt nordover mot Mollejusgobejávri 643

Ned igjen samme vei. Isak rigget til ly med presenning mellom firhjulingene og bød på god og varm kaffe til matpakkene våre. Meget omtenksomt!

Hyggelig kaffepause i ly av presenning og kjøretøy

Etter en halvtimes pause tok vi fatt på tilbaketuren som tok omtrent like lang tid som turen inn.

Isak og Astrid klar for returen
Meg på firhjulingen! Fantastisk fremkomstmiddel på vidden! Foto Isak

Turen fra og tilbake til bilen tok vel 5 timer, hvorav 3t/40km på ATV og 2t/4km til fots. Uten ATV hadde vi ikke hatt muligheten fort å komme oss til Mollejus på denne tiden av året!

Vel tilbake i Kautokeino skiftet Isak rolle til fjellstuevert og laget i stand en herlig middag av hjemmerøkte reinsdyrskav. Tusen takk til Isak for en aldeles nydelig opplevelsestur til Molljus og en på alle måter flott og vellykket dag på Finnmarksvidden!

Morsomt å lese om

Written by Olepetter 17.10.2019 08:04

eventyrene deres i nord! Men hvorfor kjørte dere ikke likeså godt helt opp til varden, når framkommeligheten var så god med firehjulingene?

Sv: Morsomt å lese om

Written by knutsverre 17.10.2019 10:04

Takk for kommentar Ole-Petter! Selv om det er mulig å kjøre med ATV nesten overalt på Finnmarksvidden er det nok i utgangspunktet krav til at en må holde seg til de oppkjørte og definerte ATV-sporene, noe som ble respektert. Uansett hadde det nok neppe gått å kjøre stort lenger opp mot toppen pga terreng og snøforhold/fonner.

Finnmark er best

Written by otto 17.10.2019 07:39

Herlig rapport og skikkelig vinterstemning. Ja jeg var mørbanket i ryggen og skulle selvfølgelig ha kjørt selv. Og at dere i tillegg traff Isak 12 år etter vår tur var imponerende. Egentlig ganske smart å kjøre på delvis vinterføre. Høydeprofilen kan skremme de fleste, stemmer i hvert fall ikke med gradene målt i terrenget. Tøft gjort og litt gambling i oktober..

Sv: Finnmark er best

Written by knutsverre 17.10.2019 09:58

Takk for det, Otto! Igjen hadde vi stor nytte av din turrapport fra 12 år tilbake, og takker så mye for det. Vi var alvorlig i tvil om turen var gjennomførbar i oktober, men valgte å satse, noe vi ikke angrer på. Hyggelig bekjentskap med Isak. Han var sikker og stødig som fjell!

Finnmark er best

Written by TERJES 17.10.2019 01:40

Kjempeartig å lese om turene til deg og Astrid i Finnmark. Spreke turer på denne årstiden. Jeg var selv i Oarddojavri i Finnmark i april 2017. Tøft at du kjørte firhjulingen selv innover disse humpete veiene. Det var sikkert verre for Otto som satt i hengeren på Ottos og Inger Lises tur i 2007. Men jeg tror damene hadde en mer standsmessig sitteplass.

Sv: Finnmark er best

Written by knutsverre 17.10.2019 09:53

Tusen takk for hyggelig kommentar, Terje! Finnmark er virkelig flott og spesielt - det har både du og vi erfart. ATV turen over vidden var mer spesiell enn selve fjellturen, men alt i alt ble det en flott og annerledes turopplevelse.