Solotur til Besshøe om Jo-Stigen (05.10.2019)

Written by OPetter

Start point Gjende (984m)
Endpoint Gjende (984m)
Ascents Besshøe (2,258m) 05.10.2019 08:15
Visits of other PBEs Besseggen (1,500m) 05.10.2019 08:15
Bessvatnet rute langs 05.10.2019 08:15
Gjende (984m) 05.10.2019 08:15
Gjendeosen stikksti 05.10.2019 08:15
Jo-Stigen klyving (1,150m) 05.10.2019 08:15

En tur jeg lenge hadde tenkt på, men enda ikke fått gjort var turen til Besshøe om Jo-Stigen.
Jeg hadde tenkt til å ta denne joggende tidligere på sommeren, men pga. dårlig værvindu så fikk jeg ikke til dette i år.
Kjørte opp i høstferien, vinteren var på vei i fjellet og det var ikke mye folk nede ved Gjendosen når jeg ankom på kvelden.
Jeg tok en tur innom for å spørre om greie teltsteder og for å betale parkering, forstod raskt at telting her var null stress, det var nok med gode teltplasser i området.
Fikk slått opp teltet og kommet meg til ro, det var kaldt og det var melisdryss på alle toppene rundt. Tipper snøen lå fra 1500-1700moh ca.

Våknet til en herlig frisk morgen ved Gjende.
Blå himmel, -7 grader og det så ut som at det skulle bli en fantastisk dag i fjellet.
Hadde pakket sekken klar med hodelykt, vindsekk, drikke og mat og var klar til en hel dag pluss litt til i fjellet. Hadde med meg mer enn nok med utstyr, klær og mat, sekken var tung.

Jeg gikk fra teltplassen 08:20 bortover Gjende mot Besseggen, veldig lettgått og fin sti.
Etter hvert kom båten som fraktet folk til Memurubu for å gå Besseggen, jeg var spent på om jeg i det heletatt kom til å treffe på folk denne dagen.
Brukte god tid, stresset ikke og etter ca. 1:05(4km) kom jeg frem til skille som markerer hvor Jo-Stigen starter, godt markert med en varde hvor du skal bikke oppover. Det ble en del fotografering, utrolig klar luft i nydelige omgivelser.

Det var en bra stigning opp Jo-Stigen, svetten silte og det ble mange småpauser oppover fjellet.
Jeg brukte ca. 1:05 før jeg kom midt utpå Besseggen.
De tre gangene jeg har gått Besseggen har jeg aldri tenkt på at det kan komme folk her jeg kom opp.
Jo-Stigen var som sagt bratt, men ikke skummel.

Det mest utfordrende for min del var de stedene hvor smeltevann fra snøen hadde fryst til is og det skulle vise seg at skulle bli en liten utfordring videre opp til Besshøe også.

Fra Besseggen gikk jeg litt over 1 kilometer (32 min. inkludert pause) bortover Bessvatnet før kursen ble satt mot Besshøe.
Bessvatnet ligger på 1373moh, det var snøkledd opp mot sukkertoppen Besshøe.

Jeg kom opp til ca. 1500moh. og her begynte utfordringene med is og glatte.
Søkte tørre og fine felter et godt stykke oppover.
Følte at sannsynligheten for at noe skulle gå galt var liten og konsekvensene hadde ikke vært veldig store om noe skulle gått galt.
Men dette ikke er veien jeg tar ned igjen pga. de utfordrende glatte partiene.

Jeg kom opp til 1700-1800moh og her begynte snøhelvete.
Det er en dryg tur opp til Besshøe og turen ble ikke akkurat lettere når jeg måtte vasse i snø.
Snøen ble dypere og dypere og jeg ble mer og mer sliten, fikk litt ekstra energi når jeg så to personer 5 minutter foran meg på vei til toppen.

Etter ca 2:10 fra Bessvatnet stod jeg endelig på toppen av Besshøe 2258moh og her møtte jeg to jenter som var på rundtur. De skulle ta Besseggen på returen, så vi delte erfaringer for turen videre.

Det ble en kort pause på toppen pga. kald vind, fikk på meg noe tørt og returen ble satt langs ryggen. Gikk raskt nedover, fulgte sporene i snøen og etter ca. 1:30 var jeg nede på stien langs Bessvatnet. Langs vannet er det lettgått og her var det bare å gønne på videre. Traff flere folk her, men ikke mange selv om det var høstferie.

Etter 1:40 var jeg nede ved Gjende. Sliten i beina, sulten og tørst. Burgeren på kafeteriaen gikk ned på høykant. Pakket teltet og satt snuten på vei hjem til Oslo igjen.
Brukte 8 timer og 7 minutter på hele turen, distanse 20 kilometer.

Må ta denne løpende en gang, var en fin tur med mange høydemeter som skal forseres over kort distanse.