Prestholtskarvet - opp trappa og til fots i nysnø (05.10.2019)

Written by jensbar (Jens Barland)

Ascents Prestholtskarvet (1,859m) 05.10.2019 14:56
Visits of other PBEs Prestholtseter (1,246m) 05.10.2019 12:48
Prestholtskarvet, med utsikt over Hardangervidda. Bildet er tatt på toppen av trappa over Prestholtseter.

Tidlig i oktober, men fortsatt ikke mer snø enn at det er mulig med fottur fra Prestholtseter, opp trappa, og inn til Prestholtskarvet (1859). Det er den lettest tilgjengelige toppen på Hallingskarvet. Utsikten over Hardangervidda er formidabel.

Mange var på tur i finværet. Opp til toppen av trappa er en fin familietur som alle med litt god form greier.

Vi fortsatte fra toppen av trappa, og innover der det går sti til toppen. På det punktet er man omtrent halvveis fra Prestholtseter til toppen av Prestholtskarvet. Rødmerkene innover fjellet var ikke synlige under snøen, men det var fotspor etter dem som hadde gått før oss.

Bildegalleriet viser først stien fra Prestholtstølen, før trappa. Så toppen av trappa. Deretter der vi gikk videre innover etter spor i snøen. Og på toppen av Prestholtstølen. Til slutt nedturen, også ned trappa, og hytta Prestholtstølen med servering. I sommersesongen er det gode parkeringsmuligheter der, mens det om vinteren går skiløype inn til hytta.