Rundtur på Gullfjellet (29.09.2019)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Osavatnet P-plass (315m)
Endpoint Samme (315m)
Ascents Hausdalsgullbotntoppen (755m) 29.09.2019 12:10
Sydpolen (952m) 29.09.2019 13:30
Søre Gullfjelltoppen (962m) 29.09.2019 14:03
Gullfjelltoppen (987m) 29.09.2019 16:00
Ronamanen (889m) 29.09.2019 16:51
Visits of other PBEs Osavatnet p-plass (kr) (310m) 29.09.2019 09:55
Redningshytten, Gullfjellet (600m) 29.09.2019 11:08

Astrid manglet bare Søre Gullfjelltoppen på å ha fullført Opptur Bergen listen. Siden jeg var på denne toppen i september 2011 har sveinh (Svein Haustveit) lagt inn interessante turbeskrivelser og GPS-spor til Sydpolen og Søre Gullfjelltoppen fra Osavatnet p-plass (kr) som en avstikker fra den vanlige ruten Osavatnet til Gullfjelltoppen. Denne ruten hadde jeg lyst til å gå. Returen fra Gullfjelltoppen via Ronamanen vest for Markskiltjørna hadde jeg heller ikke gått tidligere.

Start fra Osavatnet p-plass (kr) litt før kl. 1000. Vår gode turvenn Helge Titland som har gått mye i Gullfjellet for å registrere kulturminner og gamle drifteveier mellom Voss/Samnanger og Bergen ble med på turen sammen med firbeinte Akon. Vi fulgte veien og senere den meget velbrukte stien til Redningshytten, Gullfjellet som var godt besøkt av turfolk denne dagen.

Stor og fin Parkeringsplass ved Osavatnet.
Flott Sherpa-bro på stien. En av tre "Bukkene Bruse" broer!
I bakgrunnen sees Markskilsfossen der vi la returen fra Gullfjellstoppen
Pause i solskinn ved Redningshytten
Redningshytten sett fra SØ

Etter oppstigningen i Korketrekkeren til 750 moh tok jeg en liten avstikker til den lille toppen med det lange og vanskelige navnet Hausdalsgullbotntoppen - en liten knaus som har fått grønn nål (PF 15)! Ingen markering av toppen. Bra utsikt. GPS 32V 311056 66967763.

Hausdalsgullbotntoppen - bare 130 m sør for hovedstien
Hausdalsgullbotntoppen - liten knaus som har fått grønn nål!
Hausdalsgullbotntoppen

På 750 moh tok vi av fra hovedstien og dreide mot ØSØ langs en godt merket sti som går opp mot sørsiden av det sørligste av Gullfjelltjørnane (805 moh).

Utsikt sørover mot Hausdalsgullbotn. Hausdalshorga 775 mot høyre, Sveningen i bakgrunnen mot venstre

Sist jeg var i området gikk jeg rundt dette vannet. Denne gangen fulgte vi GPS-sporet til Svein og fant en grei og bra merket sti som førte helt opp til den flotte varden på Sydpolen 952. På kartet er navnet her angitt som Søre Gullfjelltoppen - altså det samme navnet som benyttes på den 10 meter høyere 962-toppen som ligger vel 600 m lenger nord og i Samnanger kommune. Litt forvirrende dette! GPS ved varden 32V 311552 6696207.

Astrid nådde omsider Sydpolen (Søre Gullfjelltoppen 952)!

Videre mot neste mål - Søre Gullfjelltoppen. Uryddig terreng mellom disse to toppene. Underveis passeres på avstand et godt synlig, markert høydedrag med 3-4 mindre varder. GPS her 32V 311829 6696462. På kart med 1 m koter er høyden her 959 m.

959 - haugen med alle vardene omtrent midt mellom Sydpolen og Søre Gullfjelltoppen

Søre Gullfjelltoppen 962
Siden sist jeg var her i 2011 er det nå reist en liten varde. Flere omtrent like høye knauser nær varden. GPS på høyeste sted 32V 311903 6696707.

Astrid ved varden på Søre Gullfjelltoppen 962. 959-haugen mot venstre. Sydpolen langt i bakgrunnen rett bak varden
Varden på Søre Gullfjelltoppen 962

Fortsatte så sørover i humpete og steinete terreng på østsiden av Gullfjelltjørnane til vi var tilbake på hovedstien og derfra videre til Gullfjelltoppen 987. Tåken hadde nå lagt seg ganske tett her oppe i høyden og utsikten ble deretter. Skrev oss inn i turboken der det allerede var mange titalls navn bare denne dagen. Populært turmål!
GPS på PB er oppgitt til 32V 312104 6699438. Kartverket oppgir koordinatene 32V 312106 6699433 Fot jernbolt. PB koordinatene justeres.

Utsikten kunne vært bedre fra Gullfjelltoppen 987 - kommunetoppen i Bergen!

Helge ledet nå vei inn på stien som går oppe på ryggen øst for Glamregjelet i retning mot Ronamanen. Her hadde jeg ikke gått før. Stien er merket og lett å følge. Endel opp og ned i terrenget før vi kom til det lille dalsøkket ved Ronamanen der vi kunne se ned det bratte Pilatusgjelet som fører ned mot Glamregjelet. Helge og jeg tok den lille avstikkeren opp til topp-området på Ronamanen, men det var tåke her også og høyst begrenset utsikt. Vi gikk til PB-koordinatene for toppen som ikke er markert på noen måte. Flere hauger og mulige topp-punkt kandidater i området, men ut fra kart med 1 m koter ser koordinatene ut til å være helt korrekt plassert på Ronamanen (32V 311435 6699191).

Topp-området på Ronamanen i tåke

Fra Ronamanen ble det en fin og lettgått etappe videre mot SSV med utsikt nedover mot de bratte gjelene langs elven (vestre løp) fra Markskiltjørnane. Som ventet relativt bratt nedstigning på ca 200 hm ned langs elven før det siste noe kjedelige stykket tilbake til hovedstien til Svartavatnet.

Fossen fra Markskilstjørna der det omkom to personer under Rett Vest løpet i 2004 - se link under

Ulykken Rett Vest løpet 2004

Tilbake ved bilen etter en fin tur på nesten 9 timer (7 timers gangtid) og 1200 hm med full måloppnåelse for alle deltakere! Takk til dere begge for hyggelig turfølge og til Helge for god guiding og informasjon om lokalhistorie for Gullfjellet!