Sæterberget, høyest pf i Nord-Odal kommune (28.09.2019)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Start point Stormyrrvegen p-plass før bom (408m)
Ascents Sæterberget (538m) 28.09.2019 15:05
Visits of other PBEs Rabben parkering (374m) 28.09.2019 14:41

Ble tid til en liten tur i dag, og prøvde å planlegge med nedbørsvarselet på Yr. Valget falt på Sæterberget som har høyest pf i Nord-Odal kommune.
Kjørte til Skarnes og videre rv 24 mot Sand/Hamar. Etter en drøy mil tok jeg av til venstre inn Kroksrudvegen, hvor det var bompengekasse etter noen hundre meter. Fortsatte videre noen km på grei grusvei. Litt sølete enkelte steder etter skogsmaskiner. Fulgte skilting på Ekornholsætra og parkerte ved stistart rett før bommen i en skarp venstresving på Stormyrvegen.
Fulgte stien som gikk omtrent rett nordover og var temmelig våt hele vegen. Fortsatte mot Ekornholsætra, og rundet litt vest rundt et myrområde like før sætra. Bak den øverste bygningen sto et skilt som viste vei videre langs blåmerket sti, som jeg fulgte et par hundre meter til den flatet ut. Der sto det skilt til toppen (ikke sti), og jeg tok til venstre og om lag 100 meter senere sto jeg på toppen. Ikke rare utsikten her oppe så ble ikke lenge. Dog er toppen ikke til å ta feil av med et lite platå og noen rester av et gammelt branntårn. Ved nærmere undersøkelse viser det seg tårnet fortsatt sto i juli 2017, se turrapport fra Furusethmotorsport 15.07.2017. Dog så det nå ut som det hadde ligget på bakken i minst 20 år...
På returen tok jeg stien vestover like etter Ekornholsætra og kom ned på Stormyrvegen litt høyere opp ved en fin gapahuk som hadde navnet HÆÆL. Fulgte deretter vegen ned til bilen. 5 min senere begynte det å regne. Kunne stole på Yr denne gangen :-)

Tilbakeblikk mot bilen like etter start.

Øverste huset på Ekornholsætra. Dette var det mest åpne området med tendenser til litt utsikt sørover.

Rett bak sætra sto det skiltet videre og blåmerket sti mot Viksætra, med kun noen hundre meter igjen til toppen.

Toppskiltet. Ingen utsikt å skryte av men et tydelig lite topplatå.

Branntårnet på toppen har rast sammen en gang etter 15.07.2017 (se egen turrapport med bildet av tårnet)

Gapahuken HÆÆL lå like før Stormyrvegen.