Strålende fellestur til Juratinden - Peakbooktreff 2019 (21.09.2019)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Rabben (160m)
Endpoint Rabben (160m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Gjuratinden (1,712m) 21.09.2019

Denne toppen, sammen med Kvanndalstinden hadde stått på ønskelista lenge. Men, så er det da at det helst bør klaffe med godvær, samt å alliere seg med noen som kan ta seg av sikringsarbeidet. Jeg så derfor en glimrende mulighet da jeg fikk plass på Peakbook minisummit i Romsdalen. Vi var så heldige å få med oss Christian Nesset på dette treffet, som fører, og han ville gjerne bli med på dette. Helmaks :-) Det var flere som ønsket å være med, så denne lørdagen ble det Christian, Øydis, Ragnar, Arnhild og meg som skulle til topps.

La av gårde i et forrykende flott vær. Vi var alle litt spent på snømengdene i høyden, fordi det var kommet endel snø siste uka. Den gjorde nok sitt til at turen tok litt lengre tid enn kanskje nødvendig, men i noen partier var den nok en stor fordel. Det var stort sett bart terreng helt ca 900 moh. Med litt balansering og forsiktig gange oppi ura kom vi oss etter hvert opp til starten på breen. Herfra var det på med sele og tau og Christian førte oss sakte og sikkert over den oppsprekka breen hvor det lå ca 1 meter 20 cm snø oppå. Det var imidlertid problemfritt å komme seg over bregleppa og opp skråhylla mot sørryggen av Juratinden. Her kunne vi tråkke oss oppover i djup snø og endelig var vi klar for å ta fatt på den første del av klyvingen oppover. Etter hvert startet også sikringsarbeidet, og det ble en spennende ferd oppover. Det var en svært opprømt turfølge som endelig sto på toppen etter vel og lenge :-) Her var det høytidelig signering i boka og høylytt stemming ;-) (siste person som hadde skrevet seg inn, var Jan Petter Vad i slutten av august).

Nedfarten gikk veldig bra og vi fikk nyte et fantastisk flott kveldslys på returen nedover igjen. Jeg tok laust fra resten av gjengen halveis nedi dalen for å prøve å nå ned til bilene igjen før mørket satte inn for fullt, og rakk det så vidt det var. For en fantastisk turopplevelse sammen med et utrolig herrrrlig gjeng!