Gaustatoppen (22.09.2019)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Stavsro (1,173m)
Endpoint Kabelbanen (1,835m)
Ascents Gaustatoppen (1,883m) 22.09.2019 14:13
Visits of other PBEs Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 22.09.2019 13:45

Nydelig høstdag i slutten av September. Birgitte har vært ivrig på en tur til Gaustatoppen lenge, og i dag passet det supert for Tore og meg. Det tar bare 2,5 t fra Oslo-området til Stavsro. Og i fantastisk fint vær og flotte høstfarger startet vi opp. Det var mange som hadde tenkt det samme, så det var rene folkevandrnigen oppover. Veldig tilrettelagt sti med sherpa-trapper oppover de bratteste hengene, og stien var ganske ryddet ellers gjennom ura.

Noen "turistfeller" er verdt å gå på selv om man ikke får stedet for seg selv, og Gaustatoppen er en av dem. Det var helt enestående utsikt fra start og hele veien oppover. Det lukter gode vafler fra Turistforeningens hytte, og alle så ut til å ha det strålende.

Sherpatrappene var rene kunstverkene, i presisjon og vakker utførelse i lokal stein. Men også fordi de bærer vitnesbyrd om den gangen steinen var sand på sjøbunn som deretter ble til sandstein lærte vi av en plakat underveis. Veldig mange av trappesteinene er preget av bølgene i stadig forskjellige mønstre - virkelig vakkert

Jeg tok naturligvis turen bort til selve toppen. Flott egg bortover! Greit å spasere i starten, og siste delen besto av morsom klyving.

På vei ned tok vi kabelbanen i tunnell i fjellet. Historisk bane og artig opplevelse. Turen ble avsluttet med lunsj og lokalbrygg i Gildesalen kafé på Tuddal Høyfjellshotell.