Storhaugen ved Nesesetra, og Trona. (22.09.2019)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Nesesetra (868m)
Endpoint Nesesetra (865m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Storhaugen nord for Nesesetra (1,006m) 22.09.2019 12:03
Neseseterfjellet (1,028m) 22.09.2019 12:43
Seterhaugan (1,023m) 22.09.2019 12:54
Trona (1,042m) 22.09.2019 13:20
Nessetrona (1,026m) 22.09.2019 13:27
Visits of other PBEs Nesesetra parkeringslomme (865m) 22.09.2019 14:00
Tur til Svatsum for å fullføre Gausdal +30 -lista. Kjørte til Nesesetra, og betalte kr.50 ved bommen ved Neset. Parkerte ved Systugusetra, og pratet såvidt med Nina Corwin Foss, som satt i solveggen på setra. Da Storhaugen gjensto på lista, var dette hovedmål for turen. Gikk på godt råk til Gryta, som var lett å steingå, og videre til en salteplass for sauer. Derfra ble det å gå i terrenget opp på Storhaugen, med glissen fjellbjørkeskog på toppen, likevel med fin utsikt. Ned igjen omtrent samme vei til over Gryta, og derfra rett opp kronglete fjellbjørkeli til litt nord for Neseseterfjellet. Sør for Neseseterfjellet opprettet jeg ett nytt toppunkt, Seterhaugan. Gikk deretter i kronglete kratt og bjørkeskog til jeg kom inn på Tronaråket fra Nesesetra. Fulgte nå dette til topps på Trona, og videre til Trona trigpunkt, hvordet hadde vært folk før meg på dagen ifølge turboka, men jeg møtte ikke et eneste menneske på hele turen. Fra Trona trigpunkt returnerte jeg til Nesesetra, på godt råk.veldig flott høstvær, varmt, og sol fra skyfri himmel.